شرط انگلیس برای مذاکره روسیه و اوکراین

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس که کشورش به همراه آمریکا در راس کشورهای غربی در ارائه کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف بوده و به آتش درگیری‌ها در این کشور دامن زده، گفت که مذاکرات درباره آتش‌بس در اوکراین در شرایط فعلی معنا ندارد. 

وی مدعی شد هر گونه درخواست یکجانبه برای آتش‌بس از سوی روسیه در شرایط کنونی کاملاً بی‌معنی است و درخواست اشتباهی خواهد بود. 

سوناک در نشست نیروی اعزامی مشترک به رهبری انگلیس (JEF) در ریگا پایتخت لتونی، اولویت‌های خود برای بررسی توسط این ائتلاف در حمایت از اوکراین در سال آینده را این طور بیان کرد: اولاً، باید کمک‌های نظامی بیشتری را که برای رفع نیازهای اوکراینی‌ها تکامل می‌یابد، از جمله سامانه‌های دفاع هوایی بیشتر، توپخانه و خودروهای زرهی بیشتر ارائه کنند. دوم این که باید به روشنی نشان دهیم که هر درخواست یکجانبه برای آتش‌بس از سوی روسیه در شرایط کنونی کاملاً بی‌معنی است. 

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه گفت: روسیه از آن برای تجدید قوا و تقویت نیروهایش استفاده خواهد کرد. تا زمانی که آن‌ها نیروهایشان را از خاک تصرف شده خارج نکنند، انجام مذاکرات واقعی غیرممکن است. 

شرط انگلیس برای مذاکره روسیه و اوکراین

تلاش‌ها برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تاکنون به شکست انجامیده است. کرملین می‌گوید که اوکراین باید الحاق مناطقی در شرق و جنوب این کشور از جمله شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت بشناسد اما کی‌یف می‌گوید تمام نظامیان روس باید خاک این کشور از جمله شبه‌جزیره کریمه را ترک کنند. 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه (۱۸ دسامبر) در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی گفت اوکراینی‌ها اکنون از نظر روانی آماده هستند شبه‌جزیره کریمه را با زور از روسیه پس بگیرند. وی با این ادعا که می‌تواند از این شبه‌جزیره تا اوایل سال ۲۰۲۳ دیدن کند، افزود بازپس‌گیری کریمه در ذهن اوکراینی‌ها آغاز شده است. 

اخیراً هم آلکسی دانیلوف رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت که کی‌یف در نظر دارد این شبه‌جزیره را پس بگیرد. وی با بیان این که «اگر نیاز باشد برای کریمه می‌جنگیم»، افزود: کی‌یف برای انجام این کار اجازه نخواهد گرفت. 

کریمه از سال ۲۰۱۴ و بعد از رای اکثریت قاطع ساکنان آن، بخشی از روسیه شده است. زلنسکی مکرراً گفته که قصد دارد کنترل کریمه و چهار منطقه دیگر که اخیراً در همه‌پرسی به روسیه پیوستند را پس بگیرد.