موج گسترده سرما در راه آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: مردم در بخش‌های بسیار گسترده‌ای از آمریکا خودشان را برای ترکیبی خطرناک از دمای زیر صفر، تند باد و کولاک و یخبندان آماده می‌کنند؛ این وضع خطرناک آب و هوایی قرار است امروز (چهارشنبه) از راه برسد که برنامه ریزی میلیون‌ها مسافر را در تعطیلات سال نو میلادی به هم می‌زند.

کارشناسان اداره هواشناسی گفته اند انفجار آب و هوای سرد و یخبندان در نخستین روز از فصل زمستان، منطقه شمال غرب آمریکا و رشته کوه‌های راکی شمالی را درهم خواهد کوبید پیش از آنکه مناطق جلگه‌ای و دشت‌ها را در یخبندان عمیق فرو ببرد و بارش سنگین برف، ایالت‌های مرکزی واقع در شمال این کشور را سفید پوش کند. روز جمعه، این جبهه هوای قطبی به سوی جنوب و به مکان‌هایی خواهد رفت که با سرما میانه‌ی خوبی ندارند.

مسئولان در سراسر آمریکا نسبت به قطع احتمالی برق ابراز نگرانی کرده و به مردم هشدار دادند برای محافظت از سالمندان، افراد بی خانمان و حیوانات تدابیر احتیاطی بیاندیشند و در صورت امکان، برنامه‌ی سفر خود را به تاخیر بیاندازند.

در شمالی‌ترین مناطق آمریکا وزش تند باد سرد سبب خواهد شد دمای هوا تا منفی ۵۷ درجه زیر صفر سقوط کند – این شدت سرما کافی است تا پوست بدن ظرف چند دقیقه یخ بزند و خشک شود.

حتی در ایالت‌هایی که هوا معمولا گرم است خودشان را بدترین حالت آماده می‌کنند. مقام‌های محلی در ایالت تگزاس ابراز امیدواری کردند طوفانی که در فوریه ۲۰۲۱، میلیون‌ها نفر را در خاموشی فرو برد و چند روز هم طول کشید تکرار نشود. انتظار می‌رود دمای هوا تا روز‌های پایانی هفته در جنوبی‌ترین مناطق همچون فلوریدای مرکزی تا مرز یخبندان پایین بیاید.

موج گسترده سرما در راه آمریکا

کاهش دما شتابناک خواهد بود؛ در دِنوِر، روز چهارشنبه بالاترین میزان گرما ۱۰ درجه‌ی سانتیگراد گزارش شده و پیش بینی می‌شود در روز پنج شنبه دمای هوا تا صفر و در شب تا ۱۸ درجه زیر صفر هم کاهش یابد.

اداره‌ی ملی هواشناسی سنگین‌ترین بارش برف را برای آیداهو، مونتانا و ویومینگ پیش بینی و اعلام کرده وزش تندباد سرد در سراسر ایالت‌های مرکزی شدت خواهد گرفت.

یخبندان تاریخی که در فوریه‌ی ۲۰۲۱ اتفاق افتاد یکی از بزرگترین قطعی‌های برق را در تاریخ آمریکا رقم زد؛ برق بیش از ۴ میلیون مشتری در تگزاس قطع شد و صد‌ها نفر جان خود را از دست دادند. گزارشی که ماه گذشته منتشر شد هشدار داد اگر سرما و یخبندان شدید سبب شود تقاضا برای استفاده از ابزار گرمایش برقی افزایش یابد، ساکنان ایالت تگزاس هنوز هم احتمال دارد در فصل زمستان با قطعی برق روبرو شوند.

در شهر جکسون در ایالت میسی سی پی، انتظار می‌رود هوا به شکلی خطرناک سرد شود و همه‌ی مردم به شبکه‌ی پر ایراد آبرسانی چشم دوخته اند. سرما در سال ۲۰۲۱ سبب شد لوله‌های شبکه‌ی آبرسانی یخ بزند و ده‌ها هزار نفر از دسترسی به آب لوله کشی محروم شوند. شهردار چُکوه انتر لومومبا روز دوشنبه گفت شبکه‌ی آبرسانی همچنان بزرگترین آسیب پذیری شهر به شمار می‌آید.

سرما و یخبندان بویژه برای افراد بی خانمان خطرناک است. در کانزاس سیتی، ایالت میسوری، سرپناه‌های اضطراری برای کسانی که به گرما و غذا نیازمند باشند راه اندازی می‌شود، اما سازمان دهندگان می‌گویند ظرفیت پذیرش شان محدود است.