هشدار کمبود داروی سرطان در آلمان

روزنامه‌های آلمانی از کمبود «فولینات کلسیم» به ویژه برای درمان بیماران مبتلا به « سرطان کولورکتال» خبر داده‌اند.

انجمن داروسازی آلمان موسوم به «فاگرو» (Phagro) در تارنمای خود هشدار داد: کمبود دارو در برخی مناطق بسیار چشمگیر است.

یک داروساز ساکن مناطق شرقی آلمان نیز در این باره گفت: در داروخانه ما، تا پایان هفته ذخیره این دارو تمام می‌شود. چگونه قرار است پزشکان و داروسازان درباره اینکه کدام بیمار آخرین داروهای سرطان را دریافت کند، تصمیم بگیرند؟

موسسه فدرال دارو و تجهیزات پزشکی آلمان (BfArM) در یک بیانیه‌ای، احتکار دارو توسط برخی داروخانه‌ها و عمده فروشان را عامل این کمبود دانست.

این گزارش می‌افزاید: یک علت دیگر کمبود دارو در آلمان این است که در حال حاضر عفونت‌های تنفسی، بسیاری از کودکان این کشور را بیمار کرده است که خود باعث افزایش تقاضا می‌شود.

بر اساس گزارش موسسه فدرال دارو و تجهیزات پزشکی آلمان، در حال حاضر ۳۳۰ مورد گزارش از کمبود مواد اولیه دارویی وجود دارد. با این حال، به گفته وزارت بهداشت آلمان، این معنای کمبود دارو نیست و می‌توان داروهای جایگزین تولید کرد.

آلمان به سبب تقاضای بالای غیرمعمول دارو به دلیل افزایش موارد آنفلوآنزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و کرونا، پیشتر با کمبود عرضه بسیاری از داروهای رایج مواجه بود.

هشدار کمبود داروی سرطان در آلمان

به تازگی کلاوس راینهارت رئیس انجمن پزشکی آلمان در توصیف وضعیت دارویی این کشور گفته بود اکنون فقط همبستگی می‌تواند (به رفع کمبود دارو) کمک کند.

وی همچنین از آلمانی‌ها خواسته بود افرادی که بیمار نیستند داروهایی را که در منزل نگه داشته‌اند به افراد بیمار بدهند.

رئیس انجمن پزشکی آلمان همچنین پیشنهاد ایجاد بازارچه‌های فروش دارو در محلات را مطرح کرده بود.

متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به کمبود احتمالی آنتی‌بیوتیک‌ها در سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و ایتالیا و همچنین در کانادا و آمریکا هشدار می‌دهند.