برنامه «بهداشت روانی» ناتو برای حمایت از سربازان اوکراینی

«اونا لانجسکو» سخنگوی ناتو به دیلی بیست گفت: پس از تهاجم روسیه و به درخواست اوکراین، ناتو کمک‌هایی را برای افزایش انعطاف‌پذیری روانی پرسنل خدمات نظامی و توسعه یک سیستم سلامت روان برای مبارزان و کهنه‌سربازان اوکراینی ارائه کرده است.

قرار است این برنامه با "ترس، آشفتگی و پریشانی و نابسامانی" که سربازان اوکراینی را آزار می‌دهد، مقابله کند تا آنها بتوانند به جنگ ادامه دهند. این نشریه خاطرنشان کرد که اوکراین "نمی‌تواند تحمل کند که سربازانش در میدان جنگ دچار فروپاشی شوند."

رودیون گریگوریان، روانشناس نظامی که این برنامه را اجرا می‌کند، در مصاحبه‌ای اختصاصی به دیلی بیست گفت: افراد هیچ درک درستی از وضعیت روحی‌ای که ممکن است در طول حضور در میادین نبرد دچار آن شوند، نداشتند. این برنامه برای آموزش سربازان برای تشخیص علائم استرس ناشی از جنگ در همکاران خود و مداخله در بحران‌های سلامت روان است.

برنامه «بهداشت روانی» ناتو برای حمایت از سربازان اوکراینی

ارتش انگلیس هم برنامه مشابهی به نام مدیریت ریسک تروما (TRiM) دارد. نیل گرینبرگ، استاد کالج کینگ لندن که به اجرای آن در انگلیس کمک کرده و همچنین نیروهای اوکراینی را آموزش داده، به دیلی بیست گفت که مشکلات سلامت روانی رسیدگی‌نشده می‌تواند "ظرفیت شما را برای ادامه مبارزه کاهش دهد."

طبق مطالعه دانشگاه براون در سال ۲۰۲۱، آسیب‌های روانی یکی از دغدغه‌های اصلی ارتش‌های غربی است و طی لشکرکشی غرب به افغانستان و عراق، تلفات ناشی از خودکشی نسبت به تلفات جنگی آنها چهار برابر بیشتر بود.