پیش بینی تورم طولانی مدت در آلمان

 مونیکا اشنیتزر، مشاور اقتصادی و رئیس شورای کارشناسان اقتصادی دولت آلمان انتظار تورم طولانی مدت را دارد.

وی روز شنبه در گفتگویی با «راینیشه پست» دوسلدورف گفت: تورم در سال 2024 همچنان یک مشکل باقی خواهد ماند و تازه بعد از آن ما می‌توانیم به تدریج به نرخ‌های دو درصدی بازگردیم.

به اعتقاد وی تورم به دلیل اثرات دور دوم همچنان بالاست. شرکت‌ها هزینه‌های بالاتری را تقبل می‌کنند، اگرچه برخی نیز به‌طور قابل‌توجهی اغراق می‌کنند. از طرف دیگر، وی نگران دستمزد نیست.

اشنیتزر همچنین خواستار معرفی سولوهای انرژی در سال آینده برای تامین مالی ترمزهای قیمتی است. وی تاکید کرد: یک سولوی انرژی منطقی است و بیانگر این است که کشور فقیرتر می شود و شانه های قوی باید بارهای بیشتری را نسبت به شانه های ضعیف تحمل کنند.

این مقام اقتصادی در آلمان گفت: سولوهای انرژی میلیاردها دلار برای دولت به ارمغان می آورد. اگر دولت آن را به اندازه سولوهای قبلی تعیین کند، حدود 12 تا 13 میلیارد یورو درآمد اضافی به همراه خواهد داشت. اگر آن را به ترمزهای قیمت مرتبط کنید، سولو نیز به وضوح محدود است.

این مقام اقتصادی آلمان همچنین بر لزوم تداوم کار سه نیروگاه هسته ای آلمان و عمر طولانی تر آن ها در این شرایط تاکید کرد. وی تاکید کرد که از نقطه نظر اقتصادی، سفارش دادن سریع میله های سوخت جدید منطقی است. این به ما امنیت بیشتری در زمستان آینده می دهد.

وی افزود: قیمت برق بسیار بالا است زیرا عرضه کمیاب است و بنابراین اغلب از نیروگاه های گازی گران قیمت استفاده می شود. بنابراین، دولت فدرال باید فوراً اجازه دهد تا سه نیروگاه هسته ای برای دو یا سه سال بیشتر کار کنند. اگر کار این نیروگاه ها مدت زمان کمی تمدید شود، مشکل حل نشده مخزن افزایش نخواهد یافت.

بوندس بانک (بانک مرکزی آلمان) هم انتظار دارد در سال آینده رکود اقتصادی و نرخ تورم بالا حتی پس از سال 2023 رخ دهد. یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک، اخیرا در توضیح آخرین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی گفت: تولید اقتصادی احتمالاً در ابتدا کاهش می‌یابد، اما ما انتظار داریم که از نیمه دوم سال 2023 به تدریج بهبود یابد. با این حال، بحران انرژی باعث افزایش تورم در آلمان می‌شود.

پیش بینی تورم طولانی مدت در آلمان

پس از رشد 1.8 درصدی در سال جاری، کارشناسان بوندس بانک آلمان انتظار دارند تولید ناخالص داخلی آلمان (GDP) در سال 2023 0.5 درصد کاهش یابد. بر این اساس هزینه‌های بالای انرژی در نتیجه جنگ روسیه بر شرکت‌ها و مصرف کنندگان سنگینی می‌کند.

در ماه نوامبر، قیمت مصرف کننده در آلمان 10.0 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود و بر اساس پیش بینی بانک مرکزی آرامش سریعی برای اوضاع پیش بینی نمی‌شود.