طوفان زمستانی در کانادا

به نوشته روزنامه « نیویورک تایمز » باوجود عادت کانادایی‌ها به سرما و آب ‌وهوای قطب شمال، شهروندان این کشور علاوه بر برف سنگین شاهد مه و یخبندان شدید بودند.

«دیوید فیلیپس» اقلیم شناس ارشد سازمان هواشناسی کانادا گفت: «در سراسر کانادا، ۴۲۵ هشدار آب و هوا وجود داشت که یک عدد تقریبا بی‌سابقه بود.»

وی گفت: «هزاران قطع برق وجود داشت و تاثیر آن در شلوغ‌ترین زمان سفر سال در همه جا بود.»

به گفته فیلیپس، به دنبال وزش باد سرد دما  تا ۵۰- درجه سانتیگراد کاهش یافت. چنین دماهایی گوشت را در عرض چند دقیقه منجمد می‌کند.

آب و هوا در سراسر کانادا بخشی از همان سامانه‌ای است که بیشتر آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و سفر و جشن‌های کریسمس را مختل کرده و شهرهای سراسر این کشور را در سرمای بی سابقه فرو برده است. ایالات متحده روز شنبه حداقل ده‌ها مرگ را ثبت کرد و بیش از ۱.۵ میلیون خانوار بدون برق بودند.

در کانادا نیز بیش از ۵۰۰ هزار خانوار صبح شنبه بدون برق بودند. شرق کانادا، به ویژه استان «کبک» بیشترین آسیب را دیده است و تقریباً ۷۰ درصد از خاموشی‌ها را به خود اختصاص داد.

«فیلیپ آرچامبو» سخنگوی  شرکت برق کبک گفت: «این وضعیت هنوز تمام نشده و ما هنوز هم بادهای بسیار قوی همراه با برف واقعاً سنگین داریم. در حال حاضر به دلیل طوفانی که در دو روز گذشته کبک را درنوردیده، هنوز حدود ۳۰۰ هزار نفر بدون برق داریم. ما شبانه روز کار می‌کنیم.»

این گزارش حاکیست، طوفان زمستانی «الیوت» که بسیار اتفاق نادری است، موجب اختلال در سراسر ایالات متحده آمریکا شده و ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها روز جمعه، هشدار یا توصیه‌های آب‌  و هوای زمستانی دریافت کردند.

کولاک، برف و بوران همراه با مه، تگرگ و یخبندان و بادهای قدرتمند از مرز کانادا به سمت جنوب تا «ریو گراند»، ساحل خلیج و مرکز فلوریدا و از شمال غربی اقیانوس آرام تا ساحل شرقی امتداد داشته است. شدت برف و بوران،‌ دمای هوا را در برخی ایالات غربی به زیر ۴۰ درجه کاهش داده است.