توقف انتشار آمار روزانه مبتلایان به کرونا در چین

در بحبوحه تردیدها نسبت به اطمینان به مقامات بهداشتی چین و موج فزاینده شیوع این کرونا در پی کاهش محدودیت‌ها، کمیسیون ملی بهداشت این کشور(NHC) روند انتشار روزانه آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را متوقف کرد.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد از این پس، اطلاعات مربوط به کووید، توسط مرکز تحقیقاتی کنترل و جلوگیری از بیماری ها(CDC) منتشر خواهد شد. این در حالی است که هیچ دلیل روشنی برای این موضوع و اینکه این مرکز چگونه اطلاعات مربوط به کرونا را به روزرسانی خواهد کرد، عنوان نشده است.

توقف انتشار آمار روزانه بیماری از سوی کمیسیون بهداشت در حالی صورت گرفته که نگرانی‌ها درباره نبود اطلاعات حیاتی و مهم از زمانی که پکن اقدام به لغو بسیاری از محدودیت های دوران کرونا کرده، افزایش یافته است.

در همین حال، به رغم افزایش آمار مبتلایان به کرونا، NHC برای چهارمین روز متوالی است که هیچ آمار ملی از شمار کشته شدگان بر اثر ابتلا به کرونا منتشر نکرده است. همچنین پس از آنکه آمار روزانه مبتلایان در ماه نوامبر به رکورد بی سابقه‌ای رسید، NHCدر ماه جاری، گزارش موارد ابتلای بدون علامت را متوقف کرد و این امر باعث سخت‌تر شدن پیگیری موارد مبتلایان شد.

این در حالی است که برآورد مقامات ارشد بهداشتی چین حاکی از آن است که نزدیک به 37 میلیون نفر از مردم این کشور تنها در طی یک روز به کووید-19 مبتلا شده‌اند که این رقم بسیار بالاتر از بالاترین رقم ابتلا در جهان از زمان همه‌گیری است.

بنا بر اطلاعات رسانه‌ای از نشست کمیسیون ملی بهداشت چین، 248 میلیون نفر یعنی 18 درصد جمعیت این کشور در 20 روز اول دسامبر (10 آذر الی 30 آذر) به کووید-19 مبتلا شده‌اند.

در این گزارش آمده است که برچیده شدن سریع محدودیت‌های ناشی از سیاست کووید صفر، منجر به این سرعت انتشار شده بطوری که بیش از نیمی از ساکنان استان سیچوآن در جنوب غرب چین و همچنین ساکنان پکن، مبتلا شده‌اند.

توقف انتشار آمار روزانه مبتلایان به کرونا در چین

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز چند روز قبل نگرانی خود را از افزایش شمار مبتلایان به کووید 19 اظهار کرد.

آدهانوم گفت که این آژانس جزئیات بیشتری از اطلاعات در مورد شدت بیماری و اوضاع در بیمارستان‌ها نیاز دارد. وی تصریح کرد ما در حال حاضر هیچ آماری از افراد بستری در بیمارستان‌های چین به علت ابتلا به کووید نداریم و این فقدان اطلاعات ممکن است منجر به اختلال در بررسی موارد ابتلا شود.

ابراز نگرانی سازمان بهداشت جهانی در حالی است که دولت آلمان اولین سری از واکسن‌های بیونتک را به چین ارسال کرده است.

در همین حال، در پی افزایش شیوع کرونا در سراسر چین، مقامات این کشور به دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران و برقراری مجدد کلینیک‌های تب به منظور ارزیابی وضعیت سلامتی شهروندانشان هستند.

براساس گزارش‌ها، با کاهش چشمگیر محدودیت‌های کرونایی در چین، علایم جدید گسترش سریع این ویروس به وضوح دیده می‌شود به طوری که مردم این کشور برای انجام آزمایش کرونا در مقابل مراکز درمانی صف کشیده‌اند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: گسترش این ویروس در سراسر چین، تهدیدی برای گسترش آن در سراسر جهان است.

در همین حال، برخی مردم به خصوص سالمندانی که هنوز واکسن نزده‌اند، نگران شیوع گسترده بیماری و ابتلا به کرونا هستند و نگرانی‌هایی نیز درباره تضعیف و شکست سیستم سلامتی چین با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی وجود دارد.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد تقریبا 87 درصد از افراد بالای 60 سال به طور کامل واکسینه شده‌اند اما تنها 66/4 درصد افراد بالای 80 سال به طور کامل واکسیناسیون خود را انجام داده اند و همین امر نگرانی‌های زیادی را درباره ابتلای آنها به این بیماری مهلک افزایش داده است.

شیوع موج فزاینده این بیماری در حالی است که چند روز پیش روزنامه چاینا دیلی در تیتری با این عنوان که «پکن خود را برای زندگی دوباره آماده می‌کند» نوشت: مردم آهسته آهسته به زندگی نرمال باز می‌گردند.