قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی پس از ۴۰ سال آزاد شد

 کریم یونس که قدیمی ترین اسیر فلسطینی است، در نخستین ساعات صبح امروز پنج شنبه پس از ۴۰ اسارت و به صورت ناگهانی و از پیش اعلام نشده از بند رژیم صهیونیستی آزاد شد.

وزارت امور اسرا و زندانیان فلسطین اعلام کرد که اشغالگران قصد داشتند با آزادی کریم یونس در نخستین ساعات صبح و در منطقه «رعنانا» در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و به دور از منزل خانوادگی در شهرک «عاره»، با هر گونه استقبال از این اسیر فلسطینی و راه افتادن مجالس شادی جلوگیری کنند.

حازم حسنین سخنگوی اداره اطلاع رسانی اسرای فلسطینی هم در این خصوص گفت: هدف از این شیوه آزادسازی کریم یونس توسط اشغالگران، جلوگیری از تجمعات و برگزاری هر گونه جشن آزادسازی پس از این همه سال اسارت بوده است و رژیم اشغالگر قبلاً نیز برای شیخ «رائد صلاح» از همین روش استفاده کرده بود.

کریم یونس، ششم ژانویه سال 1983 وقتی که یک دانشجو بود از سوی نظامیان صهیونیستی دستگیر و زندانی شد.

از «کریم یونس» به عنوان قدیمی ترین زندانی فلسطینی و قدیمی ترین اسیر جهان یاد می‌شد.

وی در هنگام دستگیری در سال 1983 یک دانشجو بود که به اتهام حمله به یک سرباز اسرائیلی در ارتفاعات جولان و به عنوان یکی از اعضای جنبش «فتح» به حبس ابد محکوم شد. بعدها حبس او به 40 سال کاهش یافت.

قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی پس از ۴۰ سال آزاد شد

کریم یونس قرار بود بر اساس «پیمان صلح اسلو» با 20 زندانی فلسطینی دیگر در دهه 90 میلادی آزاد شود، اما مقام های صهیونیستی از آزادی او در آن زمان خودداری کردند.

یونس در زندان دو کتاب نوشته که «واقعیت های سیاسی در اسرائیل» در سال 1990 و دیگری «کشمکش سیاسی و توافق» (در سال 1993) نام دارد.