بایدن: هیچ چیزی در دموکراسی ما تضمین نشده است

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز جمعه ششم ژانویه به وقت محلی و در سالگرد حمله به کنگره این کشور توسط حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: ما به یک نقطه عطف در تاریخ آمریکا رسیده ایم و ۶ ژانویه یادآور این امر است که هیچ چیز در مورد دموکراسی ما تضمین شده نیست.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال اظهار کرد: با وجود اختلاف نظرها باید با یک صدا بگوییم که در آمریکا هیچ جایی برای تحریک یا خشونت سیاسی وجود ندارد.

بایدن ادامه داد: در این روز [در ۶ ژانویه]  دموکراسی ما پابرجاست زیرا مردم آمریکا عقب نشینی نکردند. ما مردم آمریکا ایستادگی کردیم و پیروز شدیم.

بایدن خطاب به افرادی که آنها را قهرمان حفاظت از دموکراسی آمریکا خواند، گفت: تهدیدها، خشونت‌ها، بی رحمی اتفاقی که در [در ۶ ژانویه] رخ داد،  همه واقعی هستند.  آمریکا به شما مدیون است.

بایدن در این مراسم به کسانی که آنان را قهرمان حفاظت از دموکراسی آمریکا خواند، با اهدا نشان هایی قدردانی کرد.

در جریان حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و پس از اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پنج نفر کشته شدند و کنگره این کشور دچار هرج و مرج شد.

مهاجمان در این حمله، به هدف خود برای تصاحب نتایج کالج انتخاباتی یا به گروگان گرفتن هر یک از سیاستمداران ارشد ایالات متحده نرسیدند اما هرج و مرج سیاسی ناشی از آن همچنان در این کشور ادامه دارد.

بایدن: هیچ چیزی در دموکراسی ما تضمین نشده است

برای بررسی حوادث این روز، کمیته ای با عنوان ششم ژانویه تشکیل شد که  منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده برای بررسی و تحقیق در خصوص این حمله است.

این کمیته پس از ۱۸ ماه تحقیق و بررسی، گزارش کاملی در مورد تحقیقات خود درباره حمله به ساختمان کنگره را منتشر کرد و برغم تبرئه ترامپ توسط سنا در دادگاه فوریه ۲۰۲۱، این کمیته او را در این شورش مقصر دانست؛ شورشی که طی آن، هزاران نفر از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا یورش برده و آنجا را غارت کردند.