مذاکره چین با شرکت فایزر برای داروی کووید

 سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند چین در حال مذاکره با شرکت فایزر برای تضمین مجوزی است که تولید و توزیع داخلی داروی ضد ویروسِ پاکسلووید در این کشور را ممکن می کند.یکی از منابع آگاه افزود اداره تولیدات پزشکی ملی چین سرپرستی این مذاکرات را از اواخر ماه گذشته به عهده دارد.

رویترز نوشت :پکن مشتاق است تا قرارداد مجوز فایزر را پیش از آغاز سال قمری جدید یعنی ۲۲ ژانویه نهایی کند.

رسانه های چین خبری در این زمینه منتشر نکرده اند.

بیمارستان های چین از ماه گذشته و پس از کنار گذاشتن ناگهانی سیاست " کووید-صفر " در این کشور با موج جدید مبتلایان مواجه شد و تحت فشار زیادی قرار دارد.

به نظر می رسد داروی پاکسلووید بستری شدن بیماران پرخطر را تا ۹۰ درصد کاهش دهد و تقاضاها برای این دارو تا حدی زیاد است که بسیاری از بیماران در تلاش برای خریداری این دارو از خارج از کشور هستند. در ماه فوریه سال گذشته چین داروی پاکسلووید را تائید کرد و قرار بود به شکل گسترده در بیمارستان ها و برای افراد پرخطر در چندین استان این کشور موجود باشد. ماه گذشته شرکت فایزر برای صادر کردن این دارو به چین از طریق شرکتی داخلی به توافقی رسید تا این دارو در چین تولید شود.

سخنگوی فایزر در مصاحبه با خبرنگاران گفت این شرکت فعالانه با مقامات چینی و تمامی سهامداران برای تضمین ذخیره کافی از این دارو در چین همکاری می کند.

از اواخر نوامبر ۲۰۲۲ که دولت چین به دلیل برخی اعتراض های مردمی به قرنطینه های سخت گیرانه و سیاست کووید صفر، تصمیم به لغو برخی محدودیت های کرونایی کرد، با توجه به انبوه جمعیت این کشور، شیوع کرونا در استان های مختلف این کشور به یکباره شدت گرفت.

مذاکره چین با شرکت فایزر برای داروی کووید

اگرچه رسانه ها و منابع رسمی چین آمار دقیقی از میزان شیوع کرونا و یا مرگ و میرهای کرونایی در این کشور ارائه نمی کنند، اما برخی اخبار رسانه های این کشور از جمله اخبار مرتبط با تجهیز فوق العاده بیمارستان ها، افزایش تولید داروهای مقابله با کرونا و بالا بردن ظرفیت تولید دستگاه های تنفس مصنوعی که برای بیماریان کرونایی استفاده می شد، حاکی از شیوع گسترده این بیماری درچین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سوم دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد این کشور به میزان کافی واکسن تولید می کند و واکسن های تولیدی این کشور پاسخگوی نیاز داخلی است و چین احتیاجی به وارد کردن واکسن کرونا ندارد هرچند معتقد است همکاری میان کشورها، می تواند اثر بهتری برای مهار شیوع کرونا داشته باشد.