تابوشکنی ماکرون با ارسال تانک به کی‌یف

 امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه دیروز (جمعه) با موافقت با ارسال خودرو زرهی چرخ‌دار موسوم به AMX-۱۰ RC به اوکراین، از خط قرمزی عبور کرد که تاکنون هیچ رهبری در غرب نزدیک آن نشده بود.

به نوشته نشریه تلگراف رئیس جمهور فرانسه در ارسال زره‌پوش به اوکراین، از همتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی خود گوی سبقت را ربود و در کمک به کی‌یف، ابتکار عمل را از لندن گرفت.

تلگراف نوشته است که نطق تلویزیونی سال نو ماکرون که در آن متعهد شد تا به اوکراین برای پیروزی کمک کند، «تغییری شگرف» در ادبیات رئیس جمهور فرانسه بود و این طور به نظر می‌رسد که او دیگر به این موضوع باور ندارد که قادر به مذاکره با روسیه است.

در سوی دیگر ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس متعهد شده تا کمک نظامی امسال لندن هم معادل همان مبلغی باشد که در سال ۲۰۲۲ بوده یا از آن مبلغ تجاوز کند. انگلیس پارسال ۲.۳ میلیارد پوند به کی‌یف کمک کرد.

تابوشکنی ماکرون با ارسال تانک به کی‌یف

در جریان گفت‌وگویی تلفنی ماکرون و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور روسیه در چهارم ژانویه ۲۰۲۳(۱۴ دی)، کاخ الیزه با ارسال تانک سبک ساخت فرانسه به اوکراین موافقت کرد. این خودرو زرهی از ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۴ تولید می‌شد و یک توپ ۱۰۵ میلیمتری روی آن تعبیه شده و ۲ مسلسل دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این دو کشور قصد دارند تا برای پشتیبانی از نیروی پیاده نظام ارتش اوکراین، نفربر زرهی پیشرفته به این کشور ارسال کنند.