بیانیه مشترک رؤسای جمهور ترکمنستان و چین

«سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در شهر پکن در زمینه‌های مختلف بیانیه مشترک همکاری امضا کردند.

در این نشست ضرورت تسریع در هماهنگی پیش نویس توافقنامه بین ترکمنستان و چین در مورد حمل و نقل جاده‌ای بین المللی در بیانیه مشترک مورد توجه روسای جمهور هر دو کشور قرار گرفت.

در بیانیه آمده است: اتصال زیرساختی نقطه رشد جدیدی در مشارکت راهبردی جامع ترکمنستان و چین است. در این زمینه، ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در زمینه راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل فرامرزی، افزایش تعداد پروازها و حجم تردد کانتینرهای ریلی در مسیر چین - قرقیزستان - ترکمنستان - ایران و حمل‌ونقل چندوجهی در جهت چین - قرقیزستان - ازبکستان - ترکمنستان ضروری است.

بیانیه مشترک رؤسای جمهور ترکمنستان و چین

در عین حال، اهمیت تعامل در چارچوب همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی و سازمان همکاری‌های ریلی و سایر مکانیسم‌های چند جانبه مورد توجه قرار گرفت.

علاوه بر این، چین آمادگی خود را برای کمک به ترکمنستان در تسریع ساخت زیرساخت‌های حمل و نقل و ایجاد یک سیستم حمل و نقل و لجستیک مدرن اعلام کرد.

دولت‌های ترکمنستان و چین اجرای پروژه‌های ساخت خط D خط لوله گاز ترکمنستان - چین، توسعه صنعتی میدان گازی گالکینیش و سایر طرح‌های مشترک در زمینه گاز را تسریع خواهند کرد.

طرفین همچنین تاکید کردند که در آینده توافقات موجود در بخش نفت و گاز را به طور کامل اجرا می‌کنند و پیشرفت مذاکرات در زمینه همکاری‌های گازی را ارتقا می‌دهند.

در نتیجه مذاکرات در سطح عالی ترکمنستان و چین، یادداشت های تفاهم بین شرکت دولتی "ترکمن گاز" و CNPC و همچنین دانشگاه بین المللی نفت و گاز «یاگشیگلدی کاکایف» امضا شد. 

ترکمنستان همچنان تامین کننده اصلی خط لوله گاز به چین است. در ژانویه تا نوامبر 2022، سوخت آبی ترکمنستان به ارزش 9.28 میلیارد دلار به چین صادر شد.

در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری‌ها در زمینه پزشکی و بهداشت، تقویت تبادلات در زمینه طب سنتی، ایجاد مرکز مشترک طب سنتی در ترکمنستان و همکاری در زمینه کشت و فرآوری گیاهان دارویی، تشخیص و درمان با استفاده از طب سنتی علاقه نشان دادند و بر همکاری در زمینه آموزش متخصصان پزشکی و تقویت همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه با طرف ترکمنستان در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها، پاسخگویی به فوریت‌های بهداشتی، پزشکی از راه دور و ترویج ایجاد جامعه سلامت انسان تاکید کردند.

همچنین همکاری در زمینه کشاورزی و آبیاری و صرفه جویی در آب، فرآوری پنبه، ماشین آلات کشاورزی و آموزش تکنسین‌های کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.

در این دیدار طرفین بیان کردند که همکاری امنیتی نشان دهنده سطح بالای اعتماد متقابل بین دو کشور است. طرفین به حفظ سنت مثبت ارتباطات نزدیک بین مقامات ذیصلاح مجری قانون و امنیتی، تشدید تبادل اطلاعات در حوزه مقابله با تروریسم، به اشتراک گذاشتن تجربه در تضمین امنیت پروژه‌های کلیدی و رویدادهای عمومی و همچنین حفظ عملیات ایمن و پایدار پروژه‌های مشترک با اهمیت استراتژیک است.

طرفین به تقویت ارتباطات استراتژیک بین نیروهای مسلح، تعمیق اعتماد متقابل در حوزه نظامی، گسترش دامنه همکاری‌ها و تشدید تبادلات عملی در زمینه‌هایی مانند دیدارهای متقابل هیئت‌ها، آموزش پرسنل و تجهیزات نظامی تاکید کردند.

همچنین از فرمت «آسیای مرکزی - چین» به عنوان بستری مهم برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه بین کشورهای آسیای مرکزی و چین، یاد و بر آمادگی خود برای تعمیق گفت وگو و تعامل و تلاش مشترک برای برگزاری موفق این نشست تاکید کردند.

در ادامه این سفر، بردی محمداف با جوانان ترکمن مشغول به تحصیل در موسسات آموزش عالی معتبر چین دیدار کرد.

در این دیدار رئیس جمهور ترکمنستان ضمن اشاره به اهمیت تحصیل و دانش اندوزی تاکید کرد که نظام آموزشی همچنان یک حوزه اولویت‌دار همکاری‌های بشردوستانه بین ترکمنستان و چین است و طرف ترکمن از تمایل و مشارکت شرکای چینی در تربیت و آموزش جوانان ترکمن قدردانی می‌کند.

رئیس جمهور ترکمنستان خاطر نشان کرد که در حال حاضر هزاران دانشجوی ترکمن تحصیلات عالی را در چین دریافت کرده و در حال تحصیل هستند. این نسل از ترکمن‌ها به آرمان شریف نزدیک کردن دو ملت و دولت به یکدیگر و حفظ و تحکیم روابطی که ریشه در دوران باستان دارد، ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور ترکمنستان تاکید کرد: ما از دولت چین نه تنها به خاطر آموزش زبان چینی به جوانان خود، بلکه به خاطر فرصتی که برای دریافت آموزش‌های کلاس جهانی در زمینه‌‌های مختلف به دست آورده‌ایم، سپاسگزاریم. به یاد این نشست، کتاب «معنای زندگی» نوشته «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس شورای مردمی، به دانش آموزان ترکمن اهدا شد.

دانشجویان نیز به نوبه خود اطمینان دادند که از فرصت‌های ایجاد شده به نحو احسن استفاده می‌کنند و تلاش خواهند کرد تا به افراد حرفه‌ای سطح بالا تبدیل شوند تا به نفع کشور و مردم باشند.

لازم به ذکر است که رئیس جمهور ترکمنستان از همتای چینی خود دعوت کرد تا در یک فرصت مناسب به ترکمنستان سفر کند.