خلف وعده بایدن برای احیای روند پناهندگی

 نتایج یک تحلیل نشان می دهد اقدام اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ممنوعیت ورود مهاجران از طریق مرز مکزیک با آمریکا با هدف کاهش میزان عبور مهاجران از مرز، وی را از انتقاد تند جمهوری خواهان در امان نگه داشته اما چرخشی بزرگ در وعده های تبلیغاتی اش درباره احیای روند پناهندگی در آمریکا است.

براساس این تحلیل، نخستین واکنش به تغییر موضع سیاسی بایدن نشان می دهد که این موضوع می تواند تبدیل به چالشی برای وی در دادگاه هم از سوی طرفداران محدودیت مهاجرت و هم از طرف حامیان درخواست های پناهندگی باشد.

در همین حال، جو بایدن سه روز پیش از استراتژی دو جانبه‌ای را معرفی کرد که در آن قوانین بازدارندگی دوگانه مانع از ورود مهاجران اهل کوبا، هائیتی و نیکاراگوئه از طریق مرز مکزیک با آمریکا می شود در حالی که مسیرهای قانونی محدود جدیدی را برای ورود به آمریکا پیش پای آنها می گذارد.

رئیس جمهور آمریکا در جریان یک سخنرانی در کاخ سفید گفت: ما نمی توانیم افراد را از سفر منع کنیم، اما می توانیم از آنها بخواهیم به شیوه ای منظم و قانونمند، به کشور ما بیایند.

این در حالی است که برخی دموکرات ها و مقامات سابق دولت بایدن و حامیان مهاجرت، نسبت به تصمیم بایدن درباره ادامه محدودیت های مرزی وضع شده در دوران ترامپ در پی همه گیری کووید 19، انتقاد سختی کردند. در حالی که مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آوریل 2021 اعلام کرد که دیگر نیازی به اعمال قوانین سلامتی عمومی نیست.

قانون محدودیت مرزی 42، برای نخستین بار در دولت ترامپ و از ابتدای بهار 2020 و در زمان آغاز همه‌گیری کرونا اجرایی شد. طبق این قانون مهاجران اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند و مقامات مرزی درخواست پناهندگی آنها را به‌دلیل شرایط اضطراری بهداشتی بررسی نمی‌کنند.  

از زمان اجرای این قانون انتقادهای شدیدی از سوی فعالان حقوق مهاجران مطرح شده است و آنها معتقدند این قانون ظالمانه و غیرانسانی است و به‌دلیل آنکه محدودیت‌های دوران کرونا لغو شده است، این قانون نیز باید لغو شود.

در همین حال مقامات مرزی و برخی جمهوری‌خواهان بر این باورند که پایان دادن به این سیاست منجر به هجوم گسترده مهاجران به‌سوی مرزهای آمریکا می‌شود.

خلف وعده بایدن برای احیای روند پناهندگی

در نهایت دادگاه عالی آمریکا حدود 10 روز پیش دستور داد قانون بحث‌برانگیز محدودیت مرزی دوران ترامپ موسوم به قانون 42، در زمان حاضر به‌قوت خود باقی بماند.  

این حکم از سوی دادگاه عالی زمانی صادر شد که 19 دادستان جمهوری‌خواه آمریکایی در دادخواستی اضطراری خواستار ادامه اجرای این سیاست مهاجرتی شدند که قرار بود در انتهای سال 2022 به پایان برسد.    

پس از اعلام ادامه اجرای این سیاست مرزی، مقامات کاخ سفید از جریان یک کنفرانس خبری از این تصمیم بایدن حمایت کرده و اظهار کردند که رئیس جمهور مسیرهای قانونی جدیدی را برای مهاجرانی که از آمریکای مرکزی قصد ورود به خاک آمریکا را دارند، باز کرده و برنامه انسان دوستانه‌ای را که در آن اجازه کار و پرداخت خسارت به مهاجرانی که وضعیت ثابت در آمریکا ندارند، ارائه می کند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار کرد ما رئیس جمهوری داریم که می داند مهاجرت ایمن و قانونی به آمریکا، فاکتور کلیدی امنیت و حاکمیت ماست.