واشنگتن حتی یک آتش‌بس 36 ساعته را در اوکراین نمی‌پذیرد

 با وجود قرار گرفتن دولت و شهروندان اوکراینی در بحرانی همه‌جانبه و لزوم برقراری آرامش و امنیت نسبی در این کشور، شاهد عدم پذیرفته شدن پیشنهاد آتش­‌بس   36 ساعته روس‌­ها توسط طرف اوکراینی بودیم که این موضع به صورت رسمی توسط مقامات ارشد اوکراین اعلام شد.

به نظر می­‌رسد بازیگر اصلی و تصمیم‌­ساز در اوکراین مقامات دولتی این کشور نبوده و ایالات متحده از تمام ظرفیت‌­های انسانی و نظامی اوکراین در راستای پیشبرد منافع خود و تقابل با رقیب سنتی خود، روسیه بهره‌­برداری می­‌کند.

طرح آتش‌بس 36 ساعته

بر اساس گزارش رویترز، «پاتریارک کیریل» از رهبران دینی روسیه جهت برگزاری جشن کریسمس برای مسیحیان ارتدوکس پیشنهاد برقراری آتش‌بس در اوکراین را به رئیس­‌جمهور روسیه ارائه داد که این پیشنهاد از سوی ولادیمیر پوتین پذیرفته شد. پوتین اعلام کرد که در راستای شرکت کردن مسیحیان ارتودوکس در مراسم کلیسا، از ساعت ۱۲:۰۰ روز ششم ژانویه تا ساعت 24:00 روز هفتم ژانویه در اوکراین آتش‌بس برقرار خواهد کرد. کرملین از طرف اوکراینی هم خواست که آتش‌بس اعلام کند. 

اظهارات مقامات اوکراینی

اوکراین به پیشنهاد مطرح شده روسیه در خصوص آتش­‌بس پاسخی منفی داده و آن را اقدامی ریاکارانه و پوششی برای تقویت مواضع روسیه در خط مقدم جبهه دانست. طبق اظهارات زلنسکی، مسکو از این آتش‌بس به عنوان فرصتی برای نفس‌­گیری استفاده خواهد کرد تا با تجدید قوا به درگیری ادامه داده و از پیش‌روی ارتش اوکراین در دونباس جلوگیری کند. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف تنها پس از خروج نیروهای روسیه، با هرگونه آتش‌­بس موافقت خواهد کرد.  آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع، از عدم تمایل کی‌یف  برای گفتگو در مورد امکان آتش­‌بس با روسیه خبر داده و ابتکار عمل مسکو توسط شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین رد شد.

واشنگتن حتی یک آتش‌بس 36 ساعته را در اوکراین نمی‌پذیرد

واکنش سازمان ملل به آتش‌­بس

با توجه به اینکه چالش‌های اوکراین بعد بین‌المللی پیدا کرده و تبعات آن بسیاری از کشورهای غربی را مترتب خساراتی کرده است، در همین راستا استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اجرای یک‌­جانبه آتش­‌بس از سوی روسیه اعلام کرد که این سازمان همواره طرفدار برقراری هرگونه آتش­‌بس است و از ابتکار عمل طرف روسی در این باره استقبال می­‌کند.

اظهارات و مواضع مقامات ایالات متحده

ایالات متحده از ظرفیت جنگ در اوکراین برای تحلیل قوای رقیب سنتی خود، روسیه بهره‌برداری می‌کند و حتی حاضر نبود  آرامش محدودی ولو به مدت 36 ساعت در جبهه‌های جنگ اوکراین و روسیه برقرار شود.

  خبرگزاری روسی تاس نوشت، اعلام موضع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر مبنای بی­‌اعتمادی عنوان شده و صرفا تلاش برای نفس کشیدن از سوی روسیه است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت متأسفانه آنها (روسیه) هیچ دلیلی منطقی به ما نداده‌اند که آنچه را که ارائه می‌دهند، باور کنیم.

در همین راستا ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به آتش­‌بس اعلام شده از سوی مسکو در منطقه درگیری نظامی در اوکراین به مناسبت سالروز میلاد حضرت مسیح (به اعتقاد کلیسای ارتدوکس) اعتماد ندارد و به آن بدبین بوده و هر مکثی، فرصتی برای سازماندهی مجدد نیروها یا دادن فرصتی برای استراحت به آنها است. طبق اظهارات وی، اگر توقف درگیری به قصد تجدید ساختار و آموزش نظامیان باشد، این مسئله را نمی­‌توان به عنوان آتش بس تلقی کرد.

ند پرایس از توضیح بیشتر در مورد اینکه آیا واشنگتن به کی‌یف توصیه کرده که به آتش‌بس موقت اعلام شده از سوی مسکو بپیوندد یا خیر، خودداری کرد. 

نقض آتش ­بس، ادامه حملات اوکراین و اقدام متقابل روسیه

خبرگزاری آناتولی به نقل از ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در رابطه با اعلام آتش‌بس نوشت که علی‌رغم آتش‌بس نیروهای روسیه، اوکراین به حملات توپخانه‌ای خود به مناطق مسکونی و سربازان روسیه ادامه داد. در همین راستا دنیس پوشیلین، سرپرست جمهوری خلق دونتسک، هشدار داده بود که طرف روسی در طول مدت آتش­‌بس اعلام شده، به هر نوع تحریکات احتمالی از سوی نظامیان اوکراینی پاسخ خواهد داد و نیروهای مسلح روسیه هم به نوبه خود، ابتکار عمل آتش‌بس خود را متوقف خواهند کرد.

نتیجه آن‌که پس از تحریکات و حملات طرف اوکراینی، نیروهای روس نیز به مواضع متعلق به اوکراین که حملات توپخانه‌ای از آنجا صورت گرفتند، پاسخ دادند.

فروش تسلیحات آمریکایی به اوکراین و تشویق به تداوم درگیری

به نظر می‌رسد که ایالات متحده به عنوان تصمیم‌ساز جنگ اوکراین، مانع از برقراری ثبات و آرامش در اوکراین است.  ایندیپندنت نوشت که تداوم درگیری‌ها در اوکراین در حالی است که چند روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا مجموعه کمک‌های نظامی تازه‌ای به ارزش ۳.۷۵ میلیارد دلار را در اختیار اوکراین و همسایگانش، در جناح شرقی پیمان نظامی ناتو، قرار می‌دهد.

آخرین بسته از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین، شامل خودروهای زرهی سنگین «بردلی» است که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه شنبه هفته جاری به‌نقل از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر کرد که کی‌یف از آمریکا، به‌خاطر گنجاندن خودروهای زرهی بردلی، در آخرین بسته از کمک‌های نظامی واشنگتن، قدردانی می‌کند. به‌گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، خودروهای زرهی بردلی، دقیقا همان چیزی است که نیروهای اوکراینی در برابر نظامیان روسیه به آن نیاز دارند و به‌دلیل قابلیت شلیک موشک‌های ضد‌تانک، به عنوان قاتل تانک شناخته می‌شود.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد. دولت اوکراین اما استقلال این دو منطقه را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را تجاوز و حمله به تمامیت ارضی خود عنوان کرده است.