فروش توهم به مردم عربستان توسط بن سلمان

پایگاه اطلاع‌رسانی «سعودی لیکس» در گزارشی با اشاره به وعده‌های دروغین ولیعهد سعودی با هدف کسب منافع نوشت: بن سلمان برای «فروش توهم به مردم» همچنان با شیوه های مختلف به تبلیغات گسترده رسانه ای درباره ده‌ها پروژه ناتمام ادامه می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است و تکمیل آن‌ها با شکست مواجه شده است.

این پایگاه اضافه کرد: بررسی این پروژه‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها فراموش و تعدادی نیمه تمام رها شده و بسیاری نیز بدون منفعت، بودجه های هنگفتی را به خود اختصاص داده است.

سعودی لیکس با بیان اینکه در کشورهایی که مردم پشتوانه آن هستند، پاسخ شفاف به دلایل توقف یک پروژه الزامی است و با متخلفان برخورد می‌شود، افزود که در عربستان کوبیدن بر طبل‌ شرم‌آور وعده‌های دروغین بن سلمان ادامه دارد و از پاسخ گویی درباره شکست پروژها و حیف و میل بودجه در این کشور خبری نیست.

این پایگاه ادامه داد: با وجود گذشت سالها از موعد مقرر بهره برداری پروژه‌ها، بسیاری از آنها هنوز افتتاح نشده اند، نمونه آن پروژه «أمالا» است که قرار بود مرحله اول آن سال ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد اما پس از عملی نشدن این وعده، دوباره زمان افتتاح آن به سال ۲۰۲۴ موکول شد.

درباره پروژه شهرک انرژی ملک سلمان (اسپارک) هم دروغ‌ و وعده‌های بسیاری وجود دارد، سال ۲۰۱۸ اعلام شد که این پروژه در سال ۲۰۲۱ تکمیل می‌شود اما با آغاز سال ۲۰۲۳ و گذشت دو سال از پایان زمان وعده داده شده برای افتتاح، حال دروغ ها با جمله «به زودی افتتاح می‌شود» ادامه دارد. نکته خنده داری که باز هم دروغگویی دولت سعودی را برملا می‌کند، این است که دست اندرکاران پروژه (اسپارک) از امضای قرارداد ساخت یک مجتمع مسکونی و شهرک کارگری در پایان سال ۲۰۲۲ خبر داده بودند اما اعلام شد که این پروژه در سال ۲۰۲۱ به بهره برداری می‌رسد.

این در حالی است که روزنامه‌های عربستان با وجود گذشت بیش از چهارسال از شروع پروژه، تصاویر واقعی شهر را منتشر نکرده و مانند روزنامه «الشرق الاوسط» به «تصاویر تخیلی» بسنده کردند.

فروش توهم به مردم عربستان توسط بن سلمان

پروژه احداث فرودگاه بین المللی دریای سرخ نمونه دیگری از این پروژه ها است که ابتدا زمان بهره برداری سال ۲۰۲۲ اعلام شد اما بعدها زمان را به سال ۲۰۲۳ تغییر دادند.

همین وعده‌ها در مورد پروژه فرودگاه بین المللی دریای سرخ نیز تکرار شد زیرا ابتدای سال ۲۰۲۰ تصاویری از شروع به کار آماده‌سازی محوطه فرودگاه منتشر اما پایان همان سال اعلام شد که این پروژه پایان سال ۲۰۲۲ به بهره برداری می‌رسد، سپس اواسط سال ۲۰۲۲، خبر دادند که افتتاحیه در سه ماهه اول سال آینده خواهد بود اما چند ماه بعد دوباره اعلام شد که در سال ۲۰۲۴ افتتاح خواهد شد.

پل «ملک سلمان» نمونه دیگری از پروژه های نیمه تمام است که سعودی لیکس به آن اشاره و اضافه کرد: بن سلمان سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که کلنگ احداث پل ملک سلمان تا قبل از سال ۲۰۲۰ میلادی زده خواهد شد و تیم‌های تخصصی در حال کارهای مقدماتی برای ساخت این پل ارتباطی بین عربستان و مصر هستند. اما هنوز نشانه ای از آغاز آن وجود ندارد.

فرودگاه جدید «الجوف» یکی دیگر از همین پروژه ها است. در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر آغاز این پروژه برای تبدیل این فرودگاه به یک فرودگاه بین المللی اعلام شد اما حالا پس از گذشت چهار سال از این وعده، تازه اعلام شده که با شرکت پیمانکار پروژه،توافق صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، پروژه فرودگاه تفریحی ورزشی «القدیه» نیز قرار بود سال ۲۰۲۲ میلادی افتتاح شود اما نیمه های همان سال اعلام شد که این پروژه در سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید.

زمین پروژه فرودگاه القنفذه نیز به طور رسمی اعلام شد که پایان سال ۲۰۱۶ واگذار می‌شود تا عملیات اجرایی آن از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شود، سپس سازمان هواپیمایی کشوری آخرین مهلت مناقصه آن را اعلام کرد و ابتدای دسامبر ۲۰۱۸ گفته شد که «خالد الفیصل» مشاور ملک سلمان آن را افتتاح می‌کند، سپس خبر از اجرای آن تا دو سال دیگر دادند اما پس از آن دیگر خبری از این پروژه نشد.

سعودی لیکس با اشاره به این مطلب که همه دروغ های یاد شده درباره پروژه فرودگاه گردشگری جزایر «فرسان» نیز تکرار شده است، افزود که این فرودگاه قرار بود تا سال ۲۰۲۰ میلادی آماده شود اما هیچ خبری از آن نیست.

به نوشت این پایگاه، ده‌ها پروژه عقب مانده، متوقف شده و ده‌ها پروژه جدید دیگر نیز وجود دارد که بن سلمان قول اجرای آن‌ها را داده و به نظر می‌رسد که سرنوشت این پروژه‌ها نیز مانند پروژه‌های قبلی خواهد شد؛ در حالی که دستگاه رسانه‌ای و تبلیغاتی سعودی همچنان به طبل تبلیغ و ترویج این پروژه‌ها می‌کوبد و با آن میلیاردها پول و بودجه کشور را حیف و میل می‌کند.