نگرانی «علی‌اف» از تجهیز ارتش ارمنستان به سلاح‌های تهاجمی

 رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از تقویت و تجهیز ارتش ارمنستان به سلاح‌های جدید ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش منابع خبری، « الهام علی اف » رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفته است که فروش تسلیحات هند به ارمنستان «گامی غیردوستانه» است، زیرا ارمنستان پس از شکست در جنگ در سال ۲۰۲۰ تلاش می‌کند سلاح‌های بهتری برای مقاومت برابر جمهوری آذربایجان به دست آورد.

علی اف در مصاحبه با یک رسانه‌ جمهوری آذربایجان گفت: «متاسفانه اکنون هند نقش آفرینی می‌کند. ما این را اقدامی غیردوستانه می‌دانیم. زیرا این تسلیحات به ویژه سلاح‌های تهاجمی به هدف جمهوری آذربایجان است.»

بر اساس این گزارش، هند در سپتامبر ۲۰۲۲ قراردادهایی با ارمنستان برای صادرات سلاح امضا کرد. این سفارش شامل پرتابگرهای راکت انداز «پیناکا» است که در حال حاضر در خدمت ارتش هند هستند. در سال ۲۰۲۰، هند با ارمنستان قراردادی برای تامین چهار رادار «سواتی» داشت.

نگرانی «علی‌اف» از تجهیز ارتش ارمنستان به سلاح‌های تهاجمی

ارمنستان همچنین خواستار موشک‌های هوا به هوای فرا صوت «براهموس» و «آسترا» ساخت هند برای مقابله با پهپادهای باکو است.

یشتر یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه هند که از ایروان بازدید کرده بود، گفته بود که هند و ارمنستان در حال گفت‌وگو در مورد همکاری نظامی طولانی مدت به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تعمیق روابط خود هستند. برخی آگاهان به رویدادهای منطقه نزدیک شدن ارمنستان به هند را در تقابل با گرمی روابط پاکستان با جمهوری آذربایجان می‌نگرند.

پهپادهای ساخت ترکیه از جمله «بیرقدار» که به جمهوری آذربایجان ارسال شدند نقش مهمی در پیروزی باکو بر ارمنستان در جنگ ۲۰۲۰ در قره باغ و اطراف آن ایفا کردند.

یک اندیشکده لهستانی در تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع قفقاز نوشت، اتحادیه اروپا و ناتو با حمایت صریح از جمهوری آذربایجان و ترکیه آشکارا ارمنستان را تهدید می‌کنند.

اندیشکده «لمکین» در گزارش خود نوشت، ارمنستان در سال ۲۰۲۲ با تهدیدهای فزاینده‌ای علیه تمامیت ارضی خود از سوی جمهوری آذربایجان و ترکیه متحدش مواجه شد. اگرچه جهان بسرعت برای پایان دادن به تجاوز جمهوری آذربایجان اقدام کرد، اما این کشور هنوز ۱۴۰ کیلومتر از اراضی ارمنستان و همچنین بخش‌های مهمی از قره باغ کوهستانی از جمله شهر «شوشا» را در اختیار دارد.

باکو در هفته‌ گذشته همچنین «لاچین» تنها جاده‌ای که قره باغ را به جهان خارج متصل می‌کند، مسدود کرده و باعث ایجاد بحران انسانی شده است. در این بین «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، آشکارا رویه ضد ارمنی خشونت آمیز را در داخل کشور ترویج می‌کند.