شرق آسیا شاید به اوکراینی دیگر بدل شود

 فومیو کیشیدا ، نخست وزیر ژاپن با آغاز ریاست کشورش بر گروه هفت با تمامی رهبران اعضای این گروه بجز آلمان دیدار کرد و پس از پایان سفرش به واشنگتن گفت که با رهبران گروه ۷ درباره حس قوی بحران با توجه به شرایط امنیتی در شرق آسیا گفت‌وگو کرده است.

کیشیدا یک روز پس از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت، اوکراین شاید فردا در شرق آسیا تکرار شود. وی نگرانی‌های امنیتی در دو منطقه را جدایی ناپذیر دانست.

وی افزود: وضعیت پیرامون ژاپن با تلاش برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود با استفاده از زور در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی و فعال شدن اقدامات هسته‌ای و موشکی کره شمالی شدیدتر می‌شود.

کیشیدا همچنین به افزایش اقدامات نظامی چین پیرامون آب‌هایی اشاره کرد که پکن آنها را برای خود می‌داند و البته مورد ادعای ژاپن، فیلیپین و ویتنام است.

وی همچنین پس از آن به واشنگتن رفت که دولت توکیو اعلام کرد ژاپن هزینه‌های دفاعی خود را در پنج سال آتی میلادی دو برابر می‌کند؛ این برای کشوری که پس از شکست در جنگ دوم جهانی صلح طلب بوده، تغییر شگرفی است.

نخست وزیر ژاپن همچنین گفت که با ریشی سوناک و جورجیا ملونی، نخست وزیران انگلیس و ایتالیا دیدار داشته است.

شرق آسیا شاید به اوکراینی دیگر بدل شود

کیشیدا همچنین گفت، ژاپن همچنان یک کشور دوستدار صلح است و از گروه هفت برای از میان بردن تسلیحات اتمی استفاده می‌کند.

رهبران گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا قرار است مه سال جاری میلادی در هیروشیما نشست داشته باشند.