ناتو: ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین افزایش می‌یابد

 به گفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ، متحدان ائتلاف آتلانتیک شمالی می‌دانند که اوکراین به تانک‌های جنگی مانند لئوپارد ۲ آلمان نیاز دارد.

استولتنبرگ گفت: "این یکی از موضوعاتی خواهد بود که در رامشتاین (پایگاه هوایی آمریکا در آلمان) به آن خواهیم پرداخت. اوکراین در آنجا نماینده خواهد داشت. تعهدات اخیر برای تامین تجهیزات نظامی سنگین بسیار مهم است و من در آینده نزدیک انتظار بیشتری دارم".

به گفته وی، او انتظار دارد که پس از نشست ۲۰ ژانویه در رامشتاین، حامیان اوکراین بتوانند کمک‌های نظامی جدید را اعلام کنند.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: "من از تصمیم آلمان و ایالات متحده در مورد تامین نفربرهای زرهی بسیار استقبال می‌کنم. و همچنین موافقت فرانسه برای تامین تانک‌های جنگی سبک. من مطمئن هستم که سایر متحدان نیز کمک‌های جدید را در رامشتاین اعلام خواهند کرد".

به گفته استولتنبرگ، اکنون مرحله تعیین کننده درگیری در جریان است. وی تاکید کرد: "ما در حال تجربه نبردهای سختی هستیم. بنابراین، مهم است که سلاح‌های لازم برای پیروزی و تداوم وجود یک کشور مستقل را در اختیار اوکراین قرار دهیم. ممکن است متناقض به نظر برسد؛ اما حمایت نظامی از اوکراین سریع‌ترین راه برای صلح است".

روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود که هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

ناتو: ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین افزایش می‌یابد

دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه آلمانی هندلزبلات نیز گفت، عادی سازی روابط با روسیه پس از پایان درگیری در اوکراین قابل بحث نیست.

ینس استولتنبرگ روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت: " روابط مثل قبل نخواهد شد حتی اگر سلاح‌ها در اوکراین به زمین گذاشته شوند، نباید انتظار داشته باشیم که روابط ما با روسیه عادی شود."