مراوده تجاری با بن سلمان؛ چالش حقوقی جدید ترامپ

 هفته نامه نیوزویک نوشت: گروه آمریکایی «دموکراسی، اکنون برای جهان عرب» (ِDAWN) به تازگی از وزارت دادگستری آمریکا و کنگره خواسته تا تحقیقاتی را درباره معاملات تجاری ترامپ آغاز کند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که افشاگری جدید نشان می دهد ترامپ به خاطر میزبانی از یک تور گلفِ تحت حمایت عربستان -موسوم به «LIV Golf»- در تفریحگاه خود مبالغی را دریافت کرده است.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF)، به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور مالک ۹۳ درصد این تور گلف است و ۱۰۰ درصد از هزینه های مرتبط با رویدادهای مربوط به آن را پرداخت می کند.

گفته می شود دونالد ترامپ میزبان بسیاری از رویدادهای مربوط به این تور در تفریحگاه های متعلق به خود بوده و استدلال گروه دموکراسی، اکنون برای جهان عرب این است که ولیعهد عربستان از طریق معاملات تجاری میلیون ها دلار در چند سال گذشته به ترامپ پول داده است. این گروه توسط حامیان جمال خاشقچی نویسنده عرب منتقد دولت عربستان هدایت می شود. خاشقچی نویسنده روزنامه واشنگتن پست زیر نظر ولیعهد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید و جسد او مثله شد.

گروه دموکراسی، اکنون برای جهان عرب خواستار تحقیقات درباره «قانونی» بودن مرادوات تجاری ترامپ با ولیعهد عربستان است.

برای این که مشخص شود این مراودات غیرقانونی بوده اند باید ثابت شود که آنها در دوران ریاست جمهوری یا کاندیداتوری ترامپ رخ داده اند. نیاما رحمانی (Neama Rahmani)، دادستان سابق فدرال گفت در غیر این صورت این معاملات «غیراخلاقی» خواهند بود.

مراوده تجاری با بن سلمان؛ چالش حقوقی جدید ترامپ

وی گفت: قانون انتخابات در آمریکا به صراحت بیان می کند که یک نامزد سیاسی یا فردی که مقامی دارد، نمی تواند از یک دولت خارجی در رابطه با انتخابات، چیز ارزشمندی دریافت کند.

به نوشته نیوزویک، اگر این تحقیقات کلید بخورد، مستقل از سایر تحقیقات درباره ترامپ در رابطه با سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده یا تشویق به شورش در ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ خواهد بود.

این رسانه افزود: با این حال، حتی اگر این معامله ها قانونی باشد، ممکن است پیامدهای سیاسی برای ترامپ داشته باشد.

مایکل مک آلیف (Michael McAuliffe)، دادستان سابق فدرال و دادستان منتخب ایالتی، در این زمینه به نیوزویک گفت که رای دهندگان ممکن است پیش از تصمیم گیری در مورد رأی دادن به ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، معاملات تجاری او با عربستان سعودی را مدنظر قرار دهند.