روسیه: مسیر لاچین باید هرچه سریع‌تر بازگشایی شود

وزیر خارجه روسیه سه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای جمهوری آذربایجانی خود بر لزوم فوری رفع انسداد مسیر «لاچین» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر لزوم رفع انسداد کریدور لاچین در اسرع وقت تاکید کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور در این تماس تلفنی در خصوص شماری از موضوعات مهم دوجانبه و منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند.

بر اساس این گزارش، وزیرخارجه روسیه بر لزوم رفع کامل انسداد کریدور لاچین در اسرع وقت  و بر اساس موارد مندرج در بیانیه سه جانبه نوامبر ۲۰۲۰ تاکید کرد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز سه شنبه اظهار داشت که باید هیات حقیقت یاب بین‌المللی به قره باغ کوهستانی و کریدور لاچین برای ارزیابی وضعیت منطقه ارسال شود.

میرزویان گفت: «باید فشار را جمهوری بر آذربایجان افزایش دهیم تا به تعهدات خود عمل کند و این کشور باید با عواقب اقدامات خود روبرو شود.»

مقامات بخش قره باغ کوهستانی روز سه شنبه گزارشی از سی و هفتمین روز محاصره منطقه توسط نیروهای جمهوری آذربایجان منتشر کردند و از وضعیت وخیم انسانی خبر دادند. بیش از ۳۷ روز است که جمهوری آذربایجان به بهانه‌های واهی مسیر مهم لاچین را بسته است.

 مقامات شهر «خان کندی» در روزهای گذشته از ذخایر راهبردی خود استفاده کردند تا خرده فروشان قادر باشند مواد اولیه وارداتی مانند روغن آفتابگردان، شکر، برنج و نمک  راعرضه کنند.

روسیه

باوجود این اقدام ساکنان خان کندی بازهم از کمبود مواد غذایی و احتکار آن‌ها گله مند هستند. گفته می شود که انبارهای مواد غذایی در قره باغ تا حد زیادی تمام شده و اکثر مغازه‌ها اکنون فقط لبنیات و نان می‌فروشند.

«نارین آقابالیان» سخنگوی قره باغ کوهستانی گفت: « از کوپن‌های جیره بندی فقط می‌توان برای خرید محصولات ضروری استفاده کرد. ما به موضوع تامین مواد غذایی مردم ادامه خواهیم داد.»

«روبن واردانیان» مقام ارشد منطقه قره باغ  نیزدر روزهای گذشته گفت که این منطقه ارمنی نشین برای محاصره طولانی مدت آماده می‌شود و مقابل فشار جمهوری آذربایجان سر فرود نمی‌آورد.