حکم جلب علیه چند مقام دولت «مصطفی الکاظمی»

منابع عراقی، امروز (چهارشنبه)، خبر دادند که دستگاه قضایی این کشور علیه تعداید از مقامات دولت پیشین عراق به ریاست « مصطفی الکاظمی » حکم جلب صادر کرده است.

 وبگاه «شفق نیوز» بدون اشاره به نام این مقامات به نقل از دستگاه قضایی عراق گزارش داد که این حکم در ارتباط با پرونده موسوم به «سرقت قرن» صادر شده است.

طبق بیانیه صادره از سوی شورای عالی قضایی عراق، «فائق زیدان» رئیس این شورا، امروز، با «حیدر حنون» رئیس سازمان «پاکدستی» و جمعی از قضات ارشد دادگاه‌های تحقیقاتی عراق جلسه‌ای برگزار کرده و در این نشست به بررسی مسائل مربوط به فساد مالی پرداخته شده است.

حکم جلب علیه چند مقام دولت «مصطفی الکاظمی»

پرونده سرقت قرن که امروزه صحبت از آن‌ها در میان مردم و محافل سیاسی عراق شدت گرفته است، مربوط به ناپدید شدن ۳.۷ تریلیون دینار عراق (حدود دو نیم میلیارد دلار) از اموال مالیاتی این کشور است که حدود دو ماه قبل از پاپان دوره نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، دستگاه‌های ذیربط عراق آن را کشف و علنی کردند.

به دنبال شناسایی این سرقت، سازمان پاکدستی عراق و دستگاه قضایی این کشور بررسی این پرونده را برعهده گرفتند. نهادهای مذکور در ابتدای تحقیقات چند حکم جلب صادر کردند که اولین آن علیه «نور زهیر» بازرگان عراقی بود.

افزون بر این احکام قضایی، حکمی نیز برای مصادره امول منقول و غیر منقول افراد دخیل در این سرقت و همچنین خانواده‌های آن‌ها صادر شد. دستگاه‌های قضایی عراق همچنان به تحقیقات خود در ارتباط با این پرونده ادامه می‌دهد.