قطرگیت در انتظار افشاگری های جدید

 خبرگزاری فرانسه افزود: تغییر جدید در پرونده قطر گیت بعد از آن رخ داد که یکی از مظنونان اصلی این رسوایی اعلام کرد با مقام های بلژیکی همکاری خواهد کرد.

براساس این گزارش، در حمله مقام های بلژیکی در ۹ دسامبر ۲۰۲۲، به ۱۹ ساختمان در بروکسل پیر آنتونیو پانزری، عضو سابق پارلمان ایتالیا، یکی از نخستین کسانی بود که به دلیل مظنون بودن به ارتکاب فساد در بالاترین کرسی دموکراسی اروپایی دستگیر شد.

پانزری در این هفته به طور غیرمنتظره اعلام آمادگی کرد که با تحقیقات پلیس بلژیک همکاری می کند و آنچه را که در مورد اتهاماتی از جمله فساد، پولشویی و جنایات سازمان یافته در میان اعضای پارلمان، دستیاران و لابی گران پارلمان اروپا می داند، افشا خواهد کرد.

افشاگری های پانزری همچنین تأثیر انکارناپذیری بر سه مظنون اصلی دیگر این پرونده خواهد داشت: اِوا کایلی یکی از معاونان رئیس پارلمان اروپا و فرانچسکو جورجی، شریک زندگی او و دستیار پارلمانی یک نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا و نیکولو فیگا تالامانکا، دبیرکل ایتالیایی سازمان غیردولتی «بدون عدالت صلحی وجود ندارد».

این سه نفر به همراه پانزری از زمان دستگیری به اتهاماتی از جمله مشارکت در یک سازمان جنایی، فساد مالی و پولشویی در بازداشت به سر می برند.

اتهام اصلی این چهار مظنون کلیدی - و شبکه ای از دیگر تقش آفرینان – در این پرونده این است که به منظور اعمال نفوذ سیاسی، مقادیر هنگفتی پول نقد از کشورهای قطر و مراکش دریافت کرده اند. این دو کشور قاطعانه این اتهامات را رد می کنند.

چهار نقش آفرین کلیدی این پرونده چه کسانی هستند؟

پیر آنتونیو پانزری پس از گذراندن ۱۵ سال به عنوان نماینده پارلمان اروپا، در سال ۲۰۱۹ سازمان غیردولتی «مبارزه با مصونیت» را تأسیس کرد. طبق تحقیقات بلژیک این سازمان به او اجازه داد تا از تماس هایش در این دوران به عنوان لابی از طرف قطر فعالیت کند.

پس از دستگیری پانزری در ۹ دسامبر، پلیس بلژیک ۶۰۰ هزار یورو پول نقد در منزل او در بروکسل و ۱۷ هزار یورو در منزل خانوادگی او در لمباردی کشف کرد.

طبق گزارش روزنامه ایتالیایی کوریرا دلا سرا در ۲۲ دسامبر، پانزری و خانواده‌اش همچنین «دارایی‌های قابل توجهی از جمله حساب‌های بانکی مشترک و املاک و مستغلات داشتند که نمی‌توان آن‌ها را تنها با درآمد یک نماینده پارلمان اروپا که ۱۰ سال در این سمت خدمت کرده، بدست آورد».

اوا کایلی - جستجوی اولیه از پدر کایلی، منجر به دستگیری او شد. پدر کایلی در حال تلاش برای فرار و در حالی که یک چمدان پر از صدها هزار یورو پول نقد در دست داشت، بازداشت شد. این واقعیت که او حین ارتکاب جرم دستگیر شده، باعث شد اوا مصونیت دیپلماتیک خود را به عنوان نماینده پارلمان اروپا از دست بدهد. اما جستجوی های بعدی از آپارتمان اوا کیلی در بروکسل، به کشف کیسه هایی پر از اسکناس به ارزش ۱۵۰ هزار یورو منجر شد.

اوا کایلی متهم به شرکت در جنایت سازمان یافته، فساد و پولشویی است و هنوز در بازداشت بسر می برد.

کایلی از زمان دستگیری، پیوسته ادعای بی گناهی داشته و به گفته وکیلش، او «از وجود» کیسه های پولی که در آپارتمانش پیدا شده بود، «بی اطلاع بوده است». کیلی در مقابل انگشت خود را به سمت شریک زندگی اش فرانچسکو جورجی نشانه گرفته و او را به «خیانت در اعتماد» متهم کرده است.

تنها چند روز پس از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی قطر در پایان نوامبر، کایلی در پارلمان اروپا در دفاع از این کشور سخنرانی کرد. قطر در طول مسابقات به اتهام نقض حقوق بشر تحت نظارت بود.

قطرگیت در انتظار افشاگری های جدید

فرانچسکو جورجی - روزنامه های بلژیکی وی را به عنوان «مظنون اصلی» در این تحقیقات توصیف کرده اند و به مدت پنج هفته در بازداشت پلیس بوده است. وی به غیر این که شریک زندگی کایلی است دستیار پارلمانی آندره آ کوزولینو، عضو پارلمان ایتالیا نیز هست. قبل از این، او مظنون به همکاری با پانزری بود که با هم سازمان غیردولتی مبارزه با مصونیت را تأسیس کردند.

خبرگزاری رویترز در ۲۲ دسامبر، گزارش داد که دو مظنون مرتبط با پرونده جورجی به دریافت رشوه از قطر در ازای نفوذ بر تصمیمات پارلمان اروپا درباره قطر اعتراف کرده اند.

گفته می شود جورجی در جریان تحقیقات، دو نماینده پارلمان اروپا مارک تارابلا (Marc Tarabella) و آندریا کوزولینو (Andrea Cozzolino) را متهم کرده است که در رسوایی فساد نقش داشته اند.

نیکولو فیگا-تالامانکا - وی نیز ایتالیایی است و در ۹ دسامبر دستگیر و به مدت ۵ روز در بازداشت بود، وی سپس با یک برچسب الکترونیکی آزاد شد. با این حال از ۲۷ دسامبر، وی باز هم در بازداشت به سر می برد و در انتظار محاکمه است.

تالامانکا رئیس سازمان «بدون عدالت صلحی وجود ندارد» است که توسط اِما بونینو سیاستمدار ایتالیایی و نماینده سابق پارلمان اروپا، تأسیس شد و بر مسائل حقوق بشر و حاکمیت قانون تمرکز دارد. این سازمان مظنون به پرداخت پول به نمایندگان پارلمان اروپا است و دارای دفاتر مشترکی با سازمان غیر دولتی مبارزه با مصونیت متعلق به پانزری و جورجی است.

دو مظنون دیگر این پرونده چه کسانی هستند؟

مارک تارابلا - هنگامی که منزل این نماینده پارلمان بلژیک در ۱۰ دسامبر توسط پلیس بازرسی شد، پول نقدی پیدا نشد، اما تلفن و لپ‌تاپ وی کشف و ضبط شد.

در ۱۳ دسامبر، حزب سوسیالیست بلژیک عضویت تارابلا را در پارلمان اروپا در طول تحقیقات به حالت تعلیق درآورد، هر چند که وی مدعی بی گناهی بود.

کمتر از یک ماه بعد، در ۲ ژانویه، پارلمان اروپا به درخواست مقام های بلژیکی، اقدامات اضطراری را برای لغو مصونیت پارلمانی تارابلا آغاز کرد.

طبق گزارش یک روزنامه بلژیکی، پانزری ادعا می کند که به تارابلا بیش از ۱۲۰ هزار یورو پول نقد در قسط های متعدد به عنوان پرداخت کمک در مورد مسائل مربوط به قطر داده است؛ ادعایی که تارابلا آن را رد می کند.

این سیاستمدار بلژیکی به سفری که قطر در فوریه ۲۰۲۰ هزینه آن را پرداخت کرده، اعتراف کرده است و نتوانسته درباره آن به پارلمان اروپا شفاف سازی کند.

تارابلا در سخنرانی خود در ماه نوامبر، در پارلمان اروپا درمورد «تحول مثبت» در زمینه حقوق بشر در قطر صحبت کرد

آندره آ کوزولینو - تصور می شود که وی نیز به عنوان دومین نماینده پارلمان ایتالیا از طریق ارتباط با جورجی دستیار پارلمانی خود، در این رسوایی دست داشته باشد.

جورجی از زمان دستگیری، کوزولینو را به عنوان مظنون معرفی کرده است اما این نماینده پارلمان اروپا هنوز متهم نشده است. پارلمان اروپا در فوریه تصمیم خواهد گرفت که آیا مصونیت پارلمانی وی در رابطه با این رسوایی لغو شود یا خیر.

کوزولینو در سال ۱۹۶۲ متولد شده و رسانه های بلژیک به ارتباط بسیار نزدیک او با پانزری اشاره کرده اند.

کوزولینو گفته که مایل است یک جلسه استماع خصوصی با کمیسیون امور حقوقی پارلمان اروپا برگزار شود که در آن بار دیگر به بی گناهی کامل خود اعتراف کند و به همه سوالات پاسخ دهد.

وکلای او مشارکت کوزولینو را در این رسوایی تکذیب کرده اند.