احتمال مناقشه نظامی آمریکا و چین بسیار بالاست

مایک مک کال نماینده ارشد جمهوری خواه آمریکا معتقد است احتمال درگیری نظامی آمریکا و چین بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مک کال درحالی دولت بایدن را به ضعف متهم می‌کند که رئیس جمهور آمریکا ادعا می‌کند جنگ بر سر موضوع تایوان بسیار بعید است.

بدنبال یادداشت تعجب آور ژنرال آمریکایی و هشدارش درباره احتمال جنگ آمریکا و چین در دو سال آینده، مایک مک کال نماینده ارشد جمهوری خواه کنگره آمریکا روز یکشنبه گفت: احتمال درگیری با چین بر سر تایوان بسیار زیاد است.

«مایک مینیهان» که فرماندهی فرماندهی جابجایی هوایی را بر عهده دارد، در یادداشتی به تاریخ ۱ فوریه (که البته روز جمعه منتشر شد) خطاب به فرماندهی حدود ۱۱۰ هزار نیرویش گفت: دلم به من می‌گوید که در سال ۲۰۲۵ خواهیم جنگید.

مایک مک کال، رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به فاکس نیوز ساندی گفت: امیدوارم اشتباه کرده باشد. هرچند فکر می‌کنم حق با اوست.

دیدگاه‌های این ژنرال آمریکایی بیانگر نظریات پنتاگون نیست، اما نشان دهنده نگرانی در بالاترین سطوح ارتش آمریکا در خصوص درگیری نظامی با چین است. مینیهان در ادامه ادعا کرد: هم آمریکا و هم تایوان انتخابات ریاست جمهوری را در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌کنند که به طور بالقوه فرصتی برای چین برای اقدام نظامی ایجاد می‌کند.

مک کال نیز مدعی شد: اگر چین نتواند کنترل تایوان را بدون خونریزی به دست بگیرد، به نظر من، آن‌ها به تهاجم نظامی نگاه خواهند کرد. ما باید برای این امر آماده باشیم. او دولت دموکرات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ضعف بعد از خروج بی رویه از افغانستان متهم کرد که می‌تواند احتمال جنگ با چین را بیشتر کند.

مک کال گفت: احتمال اینکه ما شاهد درگیری با چین و تایوان و اقیانوس آرام هند باشیم بسیار زیاد است. کاخ سفید از اظهار نظر در مورد اظهارات مک کال خودداری کرد. آدام اسمیت، نماینده ارشد دموکرات در کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد با ارزیابی مینیهان مخالف است.

احتمال مناقشه نظامی آمریکا و چین بسیار بالاست

اسمیت به فاکس نیوز ساندی گفت: جنگ با چین نه تنها اجتناب ناپذیر نیست، بلکه بسیار بعید است. ما وضعیت بسیار خطرناکی در چین داریم. اما من فکر می‌کنم ژنرال‌ها باید در صحبت کردن درباره اینکه ما به جنگ می‌رویم، خیلی احتیاط به خرج دهند. این بدیهی است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اوایل این ماه اعلام کرد او به شدت تردید دارد که افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان نشانه حمله قریب الوقوع پکن به این جزیره باشد.