گفتگوی تلفنی پاشینیان با پوتین

از خبرگزاری تاس؛ بیانیه کرملین می افزاید که ۲ طرف وضع ناگورنو قره باغ را با توجه ویژه به تداوم اجرای همه بسته توافقنامه سه جانبه سران روسیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بررسی کرده اند.

کرملین افزود: این تماس از سوی طرف ارمنستانی آغاز شده بود.

بخش مطبوعاتی دولت ارمنستان نیز اعلام کرد که پاشینیان و پوتین وضع گذرگاه لاچین و فعالیت نیروهای پاسدار صلح روسیه در ناگورنو قره باغ را بررسی کرده اند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که این نهاد از دسامبر ۲۰۲۲، از نزدیک تحولات گذرگاه لاچین و پیامدهای انسانی آن را دنبال می‌کند و از جمهوری آذربایجان می‌خواهد تا آزادی و امنیت تردد در گذرگاه لاچین را تضمین کند.

گفتگوی تلفنی پاشینیان با پوتین

بورل خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا از آذربایجان خواسته تا اقداماتی را که در حیطه صلاحیت خود برای تضمین آزادی و امنیت تردد در گذرگاه لاچین است، در راستای تعهداتش ذیل بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ انجام دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس است و همچنان تماس نزدیک خود را با آنها حفظ می‌کند.

این دیپلمات ارشد اروپایی تاکید کرد: تلاش اتحادیه اروپا با ارمنستان و آذربایجان بر دستیابی به راه حل‌هایی از طریق گفت و گو متمرکز است که سران دو کشور تعهد خود را به آن ابراز کرده‌اند.