سقوط مرگبار جنگنده «سوخو-22 » در ویتنام

رسانه‌های دولتی ویتنام گزارش کردند که بر اثر سقوط یک جنگنده نیروی هوایی  این کشور در جریان یک پرواز آموزشی در روز سه شنبه یک خلبان کشته شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این حادثه ظهر ظهر سه شنبه در «استان ین بای» رخ داد و خلبان ۳۰ ساله جنگنده «سوخو-۲۲ فیتر» ساخت روسیه حین فرود جان خود را از دست داد. وزارت دفاع ویتنام از انجام تحقیقات در زمینه علت این سانحه هوایی خبر داده است. این جنگنده می‌تواند با حمل بمب ۲۰۰۰ کیلوگرمی و تا مسافت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری  در ماموریت‌های ارتفاع پایین به اهداف سطحی حمله کند.

این گزارش حاکیست، در سال ۲۰۱۸ نیز دو خلبان در ماموریتی مشابه حین پرواز با جنگنده سوخو-۲۲ در مرکز ویتنام کشته شدند.  دو خلبان نیز در سال ۲۰۱۵ با سقوط جنگنده سوخو-۲۲ به دریا جان خود را از دست دادند.

سوخو

ویتنام از نظر نظامی به شدت به روسیه متکی است، هرچند که در پی تنوع بخشی به تجهیزات و تسلیحات خود برآمده است نیروی هوایی  ویتنام در حال نوسازی است. از جمله جنگنده‌هایی که نیروی هوایی ویتنام اخیرا به کار گرفته می‌توان به جت برتری هوایی سوخو-۲۷ اشاره کرد. این کشور اینک ۱۲ فروند از این جنگنده را دارد. در سال ۲۰۰۴ نیز ویتنام  چهار فروند سوخو-۳۰ که نوع  جدیدتر سوخو-۲۷  است را تحویل گرفت.

نیروی هوایی ویتنام همچنین به سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰ پی‌ام‌یو» و سامانه‌های «سام» برد متوسط و کوتاه  ساخت روسیه مجهز است.