آمادگی روسیه برای عملیات بزرگ

از تارنمای روزنامه وال استریت ژورنال ؛ اولکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین ، گفته است که روسیه آماده اوج گیری حداکثری تنش و درگیری می شود و همه امکانات موجود خود را شامل برگزاری رزمایش ها و آموزش ها، برای این هدف گردآوری و بسیج کرده است.

به گفته دانیلوف، تهاجم تازه روسیه ممکن است با سالگرد آغاز حمله گسترده این کشور در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) هم زمان باشد.

این هشدار چند هفته پس از اشاره مقام های اوکراین و غرب به خطر تهاجم احتمالی تازه روسیه در ماه های آینده، منتشر شده است.

جبهه های درگیری نظامی اوکراین از هنگام بازپس گیری بخش های بزرگی از این کشور در نیمه دوم سال گذشته، شاهد تغییر و تحول عمده ای نبوده و تنها نیروهای روسیه توانسته اند به پیروزی هایی در اطراف شهرک کوچک باخموت در شرق اوکراین دست یابند.

روسیه از سپتامبر سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار نظامی را از میان نیروهای ذخیره، بسیج کرده است.

ارتش اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که درگیری در شرق این کشور اوج گرفته و نیروهای اوکراین، حملات روسیه را در دستکم هشت نقطه در استان دونتسک دفع کرده اند که شامل اطراف باخموت می شود که نیروهای اوکراین به مدت نزدیک به ۶ ماه در برابر قدرت آتش نیروهای روسیه مقاومت می کنند.

نیروهای روسیه ماه گذشته، شهرک معدنی سولدار نزدیک باخموت را تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری تاس؛ والنتینا متوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه، روز چهارشنبه گفت که کشورش آماده مذاکره در باره شرایط اوکراین، در صورتی است که کی یف نیز تمایل واقعی خود را برای چنین گفتگوهایی، به نمایش بگذارد.

آمادگی روسیه برای عملیات بزرگ

وی تاکید کرد که افزایش تحویل جنگ افزار شامل تسلیحات تهاجمی به اوکراین از سوی ایالات متحده را به سختی می توان به عنوان درخواست صلح، ارزیابی کرد.

این سناتور بلندپایه روسیه، واشنگتن را متهم کرد که نه تنها مایل به پایان این درگیری نیست، بلکه برعکس خواستار اوج گیری و طولانی شدن زمان آن است.

نشریه اسپانیایی لاوانگواردیا نوشت: غرب پس از پیروزی در جنگ سرد، اکنون صلح را از دست داده و نه تنها پس از پایان جنگ اوکراین، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود، بلکه این درگیری نشان داد که هژمونی غرب بیش از پیش توخالی شده است.

میرا میلوسویچ متخصص سیاست بین‌الملل از موسسه سلطنتی الکانو اسپانیا، معتقد است غرب در جنگ سرد پیروز شده اما صلح را از دست داده است. وقتی جنگ تمام شود، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود.

به گفته این کارشناس اسپانیایی، بعد از جنگ اوکراین، وضعیت از یک سیاست امنیتی به سمت یک سیاست دفاعی و دو بلوک "غرب و دیگران" می رود. این وضعیت چندان تاریک یا روشن نیست و به سبک جنگ سرد نخواهد بود چرا که وابستگی متقابل اقتصادی بیشتر است.