فعلا ارسال جنگنده برای اوکراین رویکرد درستی نیست

«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه ادعا کرد، لندن برای نفرستادن جنگند‌ه برای اوکراین «تصمیم قطعی» ندارد اما در حال حاضر این رویکرد را درست نمی‌داند.

به نوشته پایگاه شبکه «العربیه»، بن والاس که کشورش با وجود اعلام قصد ارسال تانک‌های پیشرفته «چلنجر 2» برای اوکراین هنوز زمان‌بندی قطعی برای تحویل این تانک‌ها ارائه نداده، در گفتگو در روز چهارشنبه با خبرنگاران با این سوال روبرو شد که چرا انگلیس برای اوکراین جنگنده نمی‌فرستد.

وزیر دفاع انگلیس پاسخ داد: «من مدت نسبتا زیادی است که درگیر این موضوع بوده‌ام و دو چیز را یاد گرفته‌ام؛ هرگز به صورت قطعی چیزی را قبول یا رد نکنم.»

او گفت: «در این زمینه تصمیم قطعی وجود ندارد. فعلا فکر نمی‌کنم (ارسال جنگنده)‌ رویکرد درستی باشد...روندی که امسال در این جنگ رخ می‌دهد، توانمند شدن اوکراینی‌ها برای به کارگیری تجهیزات زرهی غربی علیه روسیه است.»

روز سه‌شنبه سخنگوی «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس گفت،‌ ارسال جنگنده برای اوکراین به دلیل آنکه یاد گرفتن پرواز با آنها چندین ماه طول می‌کشد عملی نیست.

فعلا ارسال جنگنده برای اوکراین رویکرد درستی نیست

بن والاس گفت، جنگنده‌های انگلیسی بسیار پیچیده هستند و ممکن است در اوکراین قابل استفاده نباشند.

وزیر دفاع انگلیس ادعا کرد: «چیزی که آنها هم اکنون به آن نیاز دارند تانک و تجهیزات زرهی است. فکر می‌کنم مطئنا جنگنده‌ها ضرورت بعدی برای پیروزی در جنگ خواهند بود. اما فعلا من فکر می‌کنم ما بر تانک‌ها و نبرد زمینی متمرکز هستیم.»

وزیر دفاع انگلیس پیشتر روز دوشنبه درباره زمان رسیدن تانک‌های چلنجر ۲ این کشور به اوکراین صحبت کرد و گفت: «تانک‌های چلنجر ۲ انگلیس تابستان به اوکراین خواهند رسید اما زمان دقیق آن هنوز تایید نشده است.»

انگلیس اولین کشوری بود که متعهد به ارسال تانک‌های پیشرفته برای اوکراین شد و آلمان و آمریکا هم اخیرا بعد از کشمکش‌هایی تصمیم خود را برای ارسال تانک‌هایشان برای نیروهای ارتش اوکراین اعلام کردند.

پیشتر همچنین «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان درباره برنامه زمانی ارسال تانک از سوی کشورش برای اوکراین گفت، ارسال اولین محموله تانک‌های «لئوپارد» آلمانی به اوکراین حدود سه ماه زمان می‌برد.