صهیونیست‌ها در شوک عملیات‌های قدس

 بعد از شوک صهیونیست‌ها از دو عملیات استشهادی در قدس اشغالی که توسط شهید «خیری علقم» و «محمد علیوات» نوجوان 13 ساله فلسطینی انجام شد، ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد که قصد دارد تعداد نیروهای خود را در کرانه باختری گسترش داده و 2 گردان دیگر در این منطقه مستقر کند.

به این ترتیب بیش از 60 درصد کل نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری مستقر می‌شوند که نشان دهنده میزان نگرانی صهیونیست‌ها از خطراتی است که موسسات نظامی و امنیتی تل‌آویو پیش‌بینی می‌کنند. استقرار این میزان از نیروهای ارتش رژیم اشغالگر در کرانه باختری همچنین میزان ناتوانی نهادهای نظامی و امنیتی این رژیم در کنترل اوضاع را نشان می‌دهد.

کرانه باختری به دور از جنبه‌های اعتقادی و ایدئولوژیک، در سایه گستردگی ارتباط بین آن و شهرهای مرکزی فلسطین اشغالی، اهمیت بسیار بالایی از نظر امنیت داخلی در تشکیلات رژیم اشغالگر دارد و یک برگ برنده برای فلسطینیان است تا امنیت صهیونیست‌ها را به چالش بکشند. بنابراین اسرائیل از طریق تقویت تعداد نیروهای خود در کرانه باختری قصد محاصره این منطقه با هدف مقابله با خطراتی که این رژیم را تهدید می‌کند، دارد.

این نخستین بار نیست که ارتش رژیم اشغالگر تعداد نیروهای خود را در کرانه باختری اشغالی افزایش می‌دهد. از زمان نبرد «شمشیر قدس» در مه 2021 تاکنون، ارتش اسرائیل بارها تعداد یگان‌های عملیاتی خود در کرانه باختری را افزایش داده است به طوری که در اوایل سال 2022  حدود 55 درصد از کل نیروهای ارتش این رژیم در کرانه باختری مستقر بودند.

در 28 فوریه 2022 ارتش رژیم اشغالگر نیروهای خود را در امتداد دیوار حائل بین کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 با  4 گردان تقویت کرد و یک ماه بعد «بنی گانتس» وزیر جنگ وقت تصمیم گرفت 15 گردان دیگر شامل تک‌تیراندازها و یگان‌های ویژه را با تجهیزات جدید در کرانه باختری مستقر کند. یک هفته دیگر نیز 3 گردان به این نیروها اضافه شد و در 12 آوریل همین سال 2 گردان اضافی دیگر در امتداد حصار امنیتی و نقاط تماس در کرانه باختری مستقر شد.

ماه رمضان سال گذشته ارتش رژیم اشغالگر برای مدت بیش از یک ماه وارد حالت آماده‌باش حداکثری شده و نزدیک به 1000 سرباز از یگان‌های ویژه در تل‌آویو و اراضی اشغالی 1948 از ترس افزایش عملیات‌های استشهادی فلسطینیان، مستقر شدند.

در پایان سال گذشته ارتش رژیم اشغالگر از کمیته روابط خارجی و امنیت در کنست خواست تا تعداد روزهای خدمت تعیین شده برای سربازان در نیروهای ذخیره را افزایش داده و چند گردان ذخیره دیگر را در اختیار ارتش قرار دهد تا در کرانه باختری مستقر شوند. این درحالی است که طبق قانون «خدمت امنیتی» رژیم صهیونیستی هر 3 سال یک بار یک گردان ذخیره می‌تواند در اختیار ارتش قرار بگیرد.

صهیونیست‌ها در شوک عملیات‌های قدس

اما در دوره اخیر و بعد از روی کار آمدن کابینه راست‌افراطی رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو و در سایه طرح «ایتامار بن گویر» عضو نژادپرست کابینه نتانیاهو و وزیر امنیت داخلی آن برای  عقب‌نشینی نیروهای گارد مرزی و پیوستن آنها به گردان جدیدی موسوم به «گارد ملی»  که در قدس اشغالی و اراضی اشغالی 1948 فعالیت می‌کنند، بار ارتش اسرائیل را در کرانه باختری بیشتر کرده است.

استقرار بخش قابل توجهی از نیروهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری و وضعیت آماده‌باش آنها، این ارتش را مجبور به توقف آموزش نیروهای اصلی خود کرده و بار نیروهای ذخیره را افزایش داده است؛ زیرا تنها طی یک سال گذشته ارتش رژیم صهیونیستی بیش از 66 گردان ذخیره را برای ماموریت‌های نظامی در کرانه باختری فراخوانده است. این درحالی است که بسیاری از نیروهای حاضر در این گردان‌ها آموزش کافی دریافت نکرده‌اند اما مجبورند در عملیات‌های میدانی شرکت کنند.

اما نکته قابل توجه آنجاست که با وجود همه این فعالیت‌ها و نیروها و گردان‌های بی‌شماری که ارتش اسرائیل در کرانه باختری مستقر کرده، عملیات‌های استشهادی و ضد صهیونیستی فلسطینیان در این منطقه نه تنها به پایان نرسید بلکه بیشتر هم شد و سرعت این عملیات‌ها به اندازه‌ای است که بسیاری معتقدند اوضاع کنونی می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز انتفاضه سوم فلسطین باشد.

پشت پرده افزایش تعداد نظامیان صهیونیست در کرانه باختری

-ارزیابی موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که عملیات موفقیت‌آمیز شهید خیری علقم در قدس اشغالی که با کشته و زخمی شدن تعداد زیادی صهیونیست همراه بود، ده‌ها جوان فلسطینی را برای انجام عملیاات‌های فردی جدید در کرانه باختری برمی‌انگیزد. بنابراین اسرائیلی‌ها تلاش دارند با تقویت نیروهای خود در کرانه باختری دست کم میزان خسارتی که ممکن است در نتیجه عملیات‌های استشهادی فلسطینیان به صهیونیست‌ها وارد شود را کاهش دهند.

-نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که ابعاد و اشکال مختلف مقاومت در سراسر فلسطین اشغالی و به طور خاص کرانه باختری خارج از درک تحلیل‌های امنیتی اسرائیل بوده و رادارها و سیستم‌های نظارتی و جاسوسی اسرائیل قادر به شناسایی قبلی عاملان عملیات‌های مقاومتی نیستند.

همچنین بر اساس این ارزیابی‌ها، مکان‌های اجرای عملیات‌های فلسطینیان نیز غیرقابل پیش‌بینی است و اسرائیلی‌ها ممکن است در هر منطقه‌ای مورد هدف و حمله قرار بگیرند. در این میان کرانه باختری نسبت به سایر مناطق خطر بیشتری برای صهیونیست‌ها دارد و هرکجا که ارتش و شهرک‌نشینان اسرائیلی باشند در معرض عملیات‌های فلسطینیان قرار دارند.

اوضاع کرانه باختری برای صهیونیست‌ها به اندازه‌ای متشنج و خطرناک است که مقامات این رژیم می‌گویند ما برای جلوگیری از عملیات‌های جدید فلسطینیان باید بالای سر هر فلسطینی یک سرباز بگذاریم.

-احساس درماندگی و ناتوانی در سطح مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و عاجز ماندن آنها از یافتن راهکاری برای ساکت کردن شهرک‌نشینان اسرائیلی و آرام کردن افکار عمومی موجب شده تا ارتش رژیم اشغالگر برای دادن احساس امنیت به اسرائیلی‌ها، به افزایش تعداد نیروها و تجهیزات خود در کرانه باختری متوسل شود و گزینه‌ای جز این پیش روی خود نمی‌بیند.

-با توجه به رویکرد افراطی و فاشیستی کابینه جدید رژیم اشغالگر، ارتش این رژیم انتظار افزایش موج‌ عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان را دارد و معتقد است که رفتارهای  اعضای این کابینه، واکنش‌های شدید فلسطینیان را به همراه خواهد داشت و آنها را برای انجام عملیات‌های جدید تحریک می‌کند.

-سران رژیم اشغالگر معتقدند که رها کردن فلسطینیان در کرانه باختری بدون فشار مستمر بر آنها و افزایش تعداد نیروهایی که مناطق مختلف آن را تحت کنترل دارند، نتایج منفی برای اسرائیل دارد و موجب تقویت ایدئولوژی مقاومت در کرانه باختری خواهد شد. این وضعیت همچنین موجب تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین و بعد از آن ظهور گروه‌های مقاومتی نظامی همچون «عرین الاسود» (بیشه شیران) و گردان‌های جنین و ... می‌گردد.

-مقامات صهیونیست به این نتیجه رسیده‌اند که مردم فلسطین تغییر کرده‌اند و نسل جدید فلسطین توانسته بر همه موانع امنیتی که ارتش اسرائیل طی سال‌های گذشته ایجاد کرده، غلبه کند و تحرکاتی چون ارعاب و بازداشت فلسطینیان و تخریب منازل و ... راهکار نتیجه‌بخشی برای عقب راندن فلسطینی‌ها نیست.

صهیونیست‌ها همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای تجزیه و جدا کردن فلسطینی‌ها از یکدیگر در مناطق مختلف، کارساز نبوده و مردم فلسطین تقابل و مقاومت مسلحانه را تنها راه برای مقابله با اسرائیلی‌ها می‌دانند.

-ارزیابی‌های اشغالگران حاکی از آن است که گروه‌های مقاومت خارج از کرانه باختری با همه امکانات خود در صدد متحد کردن همه فلسطینی‌ها در کرانه باختری جهت انجام یک فعالیت و قیام جمعی علیه اسرائیلی‌ها هستند.

-نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک نهاد فلسطینی هماهنگ با اسرائیلی‌ها اکنون در معرض فروپاشی قرار داشته و دیگر قدرت مقابله با عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در کرانه باختری را ندارد.  بنابراین کاهش نقش امنیتی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری برابر با افزایش سرعت عملیات‌های مقاومت خواهد بود.

به همین دلیل صهیونیست‌ها احساس می‌کنند که باید تعداد بیشتری از نیروهای ارتش در کرانه باختری مستقر شوند تا بتوانند جایگزینی برای نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان باشند.

در همین زمینه شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که مواضع کابینه نتانیاهو و اقداماتی که بعد از عملیات‌های اخیر فلسطینیان انجام داده، مانند تخریب منازل عاملان این عملیات‌ها و صدور مجوز حمل سلاح برای شهرک‌نشینان بسیار نگران کننده بوده و تاثیرات منفی زیادی بر امنیت اسرائیلی‌ها خواهد داشت.

در این گزارش آمده است، سلسله عملیات‌های اخیر فلسطینیان، نتانیاهو را بر آن داشت تا مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف جلوگیری از تداوم این عملیات‌ها انجام دهد. از جمله این عملیات‌ها صدور مجوز حمل سلاح برای همه اسرائیلی‌ها و تقویت نیروهای پلیس و ارتش در کرانه باختری و وضع مجازات و شکنجه‌های سنگین علیه عاملان عملیات‌های ضد اسرائیلی و خانواده‌های آنهاست.

این شبکه صهیونیستی ادامه داد، این اقدامات اعضای کابینه نتانیاهو در حالی است که آنها سال گذشته به دلیل تشدید اوضاع امنیتی در کرانه باختری و افزایش عملیات‌های فلسطینیان، هجمه تندی ضد کابینه ائتلافی یائیر لاپید و نفتالی بنت انجام داده بودند و ایتمار بن گویر و بتزلائل اسموتریچ می‌گفتند که در سایه این حکومت ناتوان و تسلیم‌شده‌، انجام  چنین عملیات‌هایی از جانب فلسطینیان عادی و طبیعی است. آنها همچنین بنی گانتس و یائیر لاپید را متهم به ناتوانی در حمایت از اسرائیلی‌ها می‌کردند.

بر اساس این گزارش، اسموتریچ سال گذشته در واکنش به تشدید عملیات‌های فلسطینیان با انتشار توئیتی اعلام کرد: حمله پشت حمله می‌آید و ما شاهد از دست رفتن امنیت اسرائیل هستیم. یهودیان هرروز توسط «شبه نظامیان» (فلسطینی‌ها) مورد آزار و اذیت قرار می‌گیردند و ما در اعماق یک انتفاضه هستیم و نتایج فاجعه بار آن را می‌بینیم، درحالی که لاپید و گانتس ضعیف هستند. زمان آن رسیده که با همه توان در برابر فلسطینیان بایستیم؛ زیرا تشدید اوضاع امنیتی در قدس بسیار خطرناک بوده و لاپید و گانتس نباید اجازه دهند حماس اوضاع قدس و کرانه باختری را شعله ور کند.

ایتامار بن گویر نیز از دیگر مخالفان کابینه لاپید و بنت بود که هجمه تندی علیه آنها انجام داده و این کابینه را متهم به ناتوانی در برابر فلسطینیان کرده و گفته بود: انتفاضه اینجاست و ما شاهد تشدید عملیات‌های تیراندازی و آتش‌سوزی‌های مکرر و کشتار جمعی اسرائیلی‌ها در تل‌آویو و دیگر شهرها هستیم. بنی گانتس و یائیر لاپید خودشان یک فاجعه امنیتی برای اسرائیل هستند.

نتانیاهو نیز هجمه‌های مشابهی ضد کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید انجام داده و تاکید کرده بود که آنها قدرت مدیریت اوضاع را ندارند و جان اسرائیلی‌ها را به خطر می‌اندازند.

 این درحالی است که کارشناسان صهیونیست معتقدند کاری که اکنون اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو انجام می‌دهند نیز در نتیجه، تفاوتی با عملکرد کابینه قبلی ندارد و حتی پیامدهای آن برای اسرائیلی‌ها به مراتب فاجعه‌بار تر خواهد بود.