ترکیه سفرای ۹ کشور را احضار کرد

ترکیه سفیران ۹ کشور از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه را در واکنش به اقدام این کشورها در بستن کنسولگری‌های ترکیه بنا به دلایل امنیتی احضار کرد. 

ایالات متحده آمریکا و چندین کشور اروپایی در روزهای گذشته به شهروندان خود هشدار داده بودند از حضور در رویدادهای جمعی و مراکز توریستی در استانبول خودداری کنند. این کشورها دلیل این اطلاعیه را افزایش احتمال وقوع حادثه تروریستی در ترکیه عنوان کرده بودند. 

دست‌کم هفت کشور اروپایی هم اعلام کردند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و احتیاطی کنسولگری‌های خود در استانبول را به طور موقت به حالت تعطیل در می‌آورند. 

ترکیه

آمریکا کنسولگری خود در استانبول را تعطیل نکرده، زیرا ساختمان آن در مرکز شهر نیست و آسیب‌پذیری کمتری در برابر حملات تروریستی دارد. 

هشدارهای امنیتی کشورهای اروپایی در بحبوحه تشدید تنش‌های دیپلماتیک میان ترکیه و غرب به دلیل جلوگیری آنکارا از پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو صادر شد. مسئله‌ای که بر شدت تنش‌ها اضافه کرده اقدام فعالان راست‌گرا در سوئد و دانمارک در هتک حرمت قرآن بوده است. 

این تنش‌ها موجب شد مقام‌های ترکیه نگاه متفاوتی به صدور هشدارهای امنیتی از سوی کشورهای غربی داشته باشند. آنکارا چند روز پیش در اقدامی که ممکن است با هدف تلافی انجام شده باشد هشدار سفر به آمریکا و کشورهای اروپایی کرد. 

یک منبع دیپلماتیک در ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته ترکیه قصد دارد درباره تصمیم ۹ کشور مذکور برای تعطیل کردن کنسولگری‌هایشان در استانبول با آنها گفت‌وگو کند. این منبع، جزئیات بیشتری در این خصوص در اختیار رویترز قرار نداد.