ساعت شنی عمر کابینه اسرائیل رو به پایان است!

 در حالی که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی از مشاور حقوقی کابینه رژیم صهیونیستی خواسته بود عدم کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری به‌دلیل دارا بودن پرونده خطرناک مفتوح در دادگاه‌ها را توضیح دهد، بحران در رژیم صهیونیستی از داخل کابینه به عمق ساختار این رژیم به‌شکل گسلی بزرگ در حال پیشرفت است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل در خبری در این رابطه اعلام کرد: دادگاه عالی (رژیم) اسرائیل به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو یک ماه مهلت داده است تا به شکایت صورت‌گرفته علیه خود در رابطه با عدم صلاحیتش در تصدی این پست به‌دلیل دارا بودن پرونده فساد مفتوح پاسخ دهد.

در این بین پایگاه عبری‌زبان واللا نیوز هم در گزارشی خبر داد، بحران بزرگی که نخست وزیر اسرائیل دچار آن شده او را بر آن داشته است تا برنامه دیدار با رهبر مخالفان را در این هفته تدارک ببیند.

به‌نوشته این رسانه عبری‌زبان بنیامین نتانیاهو قرار است جلسه‌ای امنیتی با یائیر لاپید رهبر مخالفان ترتیب دهد، شاید بتواند از این طریق خود را از فشارهای داخلی شدیدی که در آن گرفتار شده است، برهاند.

در این جلسه که اولین جلسه از این دست از زمان تشکیل کابینه نتانیاهو در ژانویه گذشته است، قرار است مسائل تهدیدهای امنیتی اسرائیل از جمله از سمت غزه و تشکیلات خودگردان به‌همراه اوج گرفتن اقدامات ضدصهیونیستی در کرانه باختری و قدس (انتفاضه) را در سایه شدت گرفتن اعتراضات داخلی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در این بین، روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در یادداشتی در این رابطه اعتراف کرد، تهدیدها و خطرات داخلی این روزها برای اسرائیل از تهدیدهای راهبردی خارجی بیشتر مشکل‌آفرین شده است.

ساعت شنی عمر کابینه اسرائیل رو به پایان است!

به‌نوشته این رسانه پرمخاطب عبری‌زبان؛ قطب‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی در  اسرائیل در تاریخ آن بی‌سابقه بوده است و به‌تدریج آن را به‌سوی یک جنگ خانگی و نافرمانی مدنی تمام‌عیار پیش می‌برد.

در همین راستا روزنامه یسرائیل هیوم رسانه متحد بنیامین نتانیاهو هم روزهای آینده را برای او و کابینه‌اش بسیار تعیین‌کننده توصیف و در یادداشتی هفته پیشِ‌رو را هفته سرنوشت‌ساز برای نتانیاهو و کابینه‌اش اعلام کرد.

به‌نوشته این رسانه، هفته پیشِ‌رو که قرار است لوایحی برای تصویب در کابینه ارائه شود، می‌تواند سمت‌وسوی اعتراضات را علیه این کابینه مشخص کند.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص هم که رویکرد منتقد درباره کابینه نتانیاهو دارد، یادداشتی به‌قلم یک سرگرد ارتش اسرائیل منتشر کرد که در آن تأکید می‌کند این کابینه را دولت خود نمی‌داند و از آن مهم‌تر اعتراف می‌کند که خود را وفادار به ارتش اسرائیل نمی‌بیند.

این سرگرد احتیاط که از وی با نام "الف" نام برده شده است، در مقدمه یادداشت خود می‌نویسد: من در آستانه پنجاه‌سالگی قرار دارم، در طول حیات خود به ارزش خدمت نظامی ایمان داشتم، در جوانی از تحصیل و مسیر آکادمیک چشم‌پوشی کردم تا به‌همراه دوستانم وارد ارتش شوم، با وجود مشکلات جسمی داوطلب حضور در واحدهای جنگی و میدانی شدم و مدارج ترقی را در ارتش از سرباز آغاز کردم و به افسری رسیدم.

وی بعد از پرداختن به عملکرد و پیشینه خود می‌نویسد: اما این روزها در احترام به آنچه آن را اکثریت می‌نامند، تردید پیدا کرده‌ام و به سه دلیل نمی‌خواهم به کابینه‌ای که گفته می‌شود به‌شکل دموکراتیک انتخاب شده است وفادار باشم؛اول به این دلیل که این یک کابینه حاصل یک کودتای خشن به‌معنای کامل کلمه است.

دوم به‌خاطر اینکه اصلاً در انتخابات اخیر یک دیدگاه بر یک دیدگاه دیگر پیروز نشد بلکه خارج از ساختارهای مشروع، ائتلافی حاصل از ارتباط نگران‌کننده و خطرناک بین نخست‌وزیری که به‌دلایل جنایی در دادگاه در حال محاکمه است با شماری از شخصیت‌ها و احزاب طرح دوستی ریخته و ائتلافی برای خود دست و پا کرده‌اند.

و سوم و مهم‌تر اینکه از دیدگاه من کسانی که احزابی را برای ائتلاف شکل داده‌اند، اصولاً به ساختار دموکراتیک ایمان ندارند، ازاین‌رو من حاضر نیستم به ابزاری در دست خرابکارانه چنین افرادی تبدیل شوم.

از سوی دیگر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد، رؤسای سابق شورای امنیت رژیم صهیونیستی امروز شنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند، رویکردی که کابینه نتانیاهو در پیش گرفته انسجام جامعه اسرائیل را در معرض خطر قرار داده است.

به اعتراف این مسئولین که سابقه حضور در راس یکی از مهم‌‌ترین ساختارهای رژیم صهیونیستی را داشتند، جامعه اسرائیل امروز دچار چنددستگی شدید شده است، و جنگ و اختلاف به دین و دولت، مسائل سیاسی، اختلافات طایفه‌های و روابط یهودی عربی و نیز اختلاف طبقات اقتصادی کشیده شده است.