تشدید نقض حقوق کودکان در درگیری‌های جهانی

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه روز دوشنبه هشدار داد که تخلفات علیه کودکان در درگیری‌های مسلحانه به طور تکان دهنده‌ای در سطح بالایی قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ویرجینیا گامبا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه در نشستی به شورای امنیت گفت که کودکان با انواع هشداردهنده‌ تخلفات از جمله آدم‌ربایی، قتل، معلول کردن، بکارگیری در درگیری‌های مسلحانه و عدم دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مواجه هستند.

گامبا در گزارش خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۲۴۰۰۰ «نقض فاحش» علیه کودکان در درگیری‌های مسلحانه را در سال ۲۰۲۱ راستی آزمایی کرده و این عدد احتمالا با ارزیابی «سازمان جهانی حوادث» از سال ۲۰۲۲ به سرعت افزایش خواهد یافت.

نماینده سازمان ملل افزود، کودکانی فاقد تحصیلات و چشم انداز آینده برای امرار معاش آسیب‌پذیرترین افراد برابر بکارگیری اجباری نظامی توسط گروه‌های مسلح هستند.

تشدید نقض حقوق کودکان در درگیری‌های جهانی

این گزارش حاکیست، مالت، رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه فوریه نیز پیش از نشست روز دوشنبه در گزارشی تاکید کرد که علیرغم پیشرفت در مبارزه با تخلفات علیه کودکان، تخلفات علیه آن‌ها کماکان در مقیاس گسترده وجود دارد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل خواستار اتخاذ رویکردی راهبردی و پیشگیرانه در سطوح ملی، زیر منطقه‌ای، منطقه‌ای و جهانی با هدف حفاظت موثر از کودکان در درگیری‌های مسلحانه شد.

از جمله موارد فاحش نقض حقوق کودکان در یمن  به واسطه حملات ائتلاف سعودی و امارات است.

رسانه‌های یمنی، اخیرا گزارش کردند که در حمله توپخانه‌ای نیروهای  سعودی به شهرستان مرزی «شدا» واقع در شمال یمن دو نفر به شهادت رسیده‌اند و پیکر آن‌ها به بیمارستان «رازح الریفی» منتقل شده‌ است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است