استقرار کشتی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای روسی

سازمان اطلاعات نروژ در گزارش سالانه خود خبر داد که روسیه استقرار کشتی‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در دریای بالتیک را برای نخستین بار در 30 سال گذشته آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است که بخش کلیدی در قابلیت هسته‌ای روسیه ، زیردریایی‌ها و کشتی‌های سطحی ناوگان شمال است.

سازمان اطلاعات نروژ اضافه کرد: «کشتی‌های جنگی ناوگان شمال که مجهز به تسلیحات هسته‌ای بوده، در دوران جنگ سرد به طور منظم در دریای بالتیک حضور داشته اما این برای نخستین بار در دوران فدراسیون روسیه مدرن است که این کشتی‌ها در دریای بالتیک حضور می‌یابند.

در این گزارش اشاره شده است: «در حالی که روسیه تسلیحات ضد ماهواره، قابلیت‌های سایبری و زیردریایی داشته که می‌تواند نروژ و ائتلاف نظامی ناتو را تهدید کند، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی تهدید جدی ویژه‌ای در سناریوهای عملیاتی متعددی که کشورهای ناتو ممکن است درگیر آن شوند، به شمار می‌آید».

استقرار کشتی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای روسی

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته دست‌کم ۲۰ درصد از خاک اوکراین را به تصاحب خود درآورد.

روسیه پیش از این بارها تأکید کرده که کشورهای غربی با تأمین تسلیحات برای اوکراین به صورت غیررسمی خودشان را وارد جنگ کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته پیش گفت: «مرز میان دخالت مستقیم و غیرمستقیم به تدریج در حال از بین رفتن است.»