روسیه از لحاظ راهبردی جنگ را باخته است

«مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهاراتی روز سه‌شنبه مدعی شد که روسیه جنگ در اوکراین را از لحاظ راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی باخته است. 

در حالی که حدود یک سال از آغاز حمله روسیه به اوکراین به دستور « ولادیمیر پوتین »، رئیس‌جمهور روسیه می‌گذرد مارک میلی امروز سه‌شنبه گفت: «پوتین تصور می‌کرد می‌تواند اوکراین را سریع شکست بدهد، در ناتو شکاف ایجاد کند و با مصونیت عمل کند.»

جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که اوکراین و کشورهای غربی مدعی بودند کی‌یف ممکن است به زودی به ائتلاف ناتو ملحق شود. با گذشت حدود یک سال از درگیری‌ها، اوکراین نه تنها به ناتو ملحق نشده بلکه ۲۰ درصد از خاکش را هم از دست داده است.

 روسیه از لحاظ راهبردی جنگ را باخته است

مارک میلی مدعی شد: «اوکراین آزاد باقی مانده، آنها وابسته‌اند. ناتو و ائتلاف آن هرگز قوی‌تر نبوده‌اند و روسیه اکنون یک کشور مطرود در جهان است و اوکراین به کشوری الهام‌بخش برای دنیا تبدیل شده است.»

مارک میلی در ادامه مدعی شد: «به طور خلاصه، آنها از لحاظ راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی باخته‌اند و در میدان نبرد، هزینه‌های سنگینی می‌دهند.»

مارک میلی به همراه «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا برای شرکت در نهمین جلسه «گروه تماس دفاع اوکراین» به بروکسل سفر کرده‌اند. 

مارک میلی گفت تا زمانی که پوتین جنگی که انتخاب کرده را پایان ندهد، جامعه بین‌المللی به حمایت از اوکراین با تجهیزات و تسلیحات ادامه خواهد داد. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده است.  دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را تصرف کند. 

لوید آستین هم در بروکسل گفت انتظار دارد اوکراین در فصل بهار یک عملیات تهاجمی را انجام دهد. 

این ادعاها در حالی مطرح شده که  وزیر دفاع آلمان امروز سه‌شنبه گفت اوکراین در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود. او همچنین اضافه کرد که فعلا پایانی برای درگیری دیده نمی‌شود.

پیستوریوس ضمن بعید دانستن موفقت نظامی اوکراین در آینده نزدیک، توضیح داد: «درباره وضعیت مبارزات، باید بگویم که گمان نمی‌کنم پایان جنگ در کوتاه‌مدت ممکن باشد. در آینده نزدیک هم پیروزی برای این جنگ نمی‌بینم».

وزیر دفاع آلمان همچنین افزود که برلین نمی‌تواند از نقطه‌نظر دیپلماتیک، پیشنهاد لهستان و اسلواکی برای ارائه هواپیماهای نظامی به اوکراین را درک کند.

در همین راستا، سخنگوی کاخ کرملین هم امروز ضمن اشاره به افزایش دخالت ائتلاف نظامی ناتو در جنگ اوکراین، گفت که این سازمان با روسیه دشمن است و هر روز این دشمنی را بیشتر از قبل ثابت می‌کند.

 وی در این‌باره توضیح داد: «ناتو سازمانی دشمن با روسیه است و این دشمنی را هر روز ثابت می‌کند. این ائتلاف بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهد تا دخالت خود در جنگ اوکراین را بیش از قبل آشکار کند. این مسئله اقدامات احتیاطی بیشتری را می‌طلبد».

سخنگوی کرملین درباره حضور مزدوران خارجی در صفوف نیروهای مسلح اوکراین و جنگ با روسیه نیز تصریح که این مسئله مسیر عملیات نظامی ویژه را تغییر نمی‌دهد.

پسکوف با بیان اینکه استفاده ارتش اوکراین از مزدوران خارجی فقط باعث طولانی شدن جنگ و افزایش زجر مردم این کشور می‌شود، اظهار داشت: «این واقعیت که ارتش ما در جبهه‌ها مکالمه‌هایی با زبان‌های خارجی را می‌شنود، چیز پنهانی نیست و مدت‌ها است که اتفاق افتاده است».