پرواز بالن‌های چین هم به سوژه‌ای برای جدال حزبی در آمریکا

موضوع پرواز بالن‌های چین بر فراز آسمان آمریکا ، همانند هر موضوع دیگری در آمریکا به یک سوژه برای جدال‌های حزبی تبدیل شده است. 

ماجرای این جدال‌ها از آنجا آغاز شد که دولت « جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا از حزب دموکرات، بعد از آنکه یک بالن چین حریم هوایی ایالات متحده را نقض کرد مدعی شد که چنین پروازهایی سه بار هم در دولت « دونالد ترامپ »، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اتفاق افتاده اما کشف نشده است. 

در همین راستا رسانه‌ها گزارش داده‌اند امروز چهارشنبه قرار است دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه‌ای، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» را در جریان جزئیاتی در خصوص پرواز بالن‌های چین قرار دهد. 

 پرواز بالن‌های چین هم به سوژه‌ای برای جدال حزبی در آمریکا

بولتون ادعای دولت بایدن را رد کرده و مدعی شده کاخ سفید، انگیزه‌های دیگری از طرح چنین ادعایی دارد. بعد از آنکه جان کربی، از مقام‌های کاخ سفید دو روز پیش گفت که چنین پروازهایی در دولت ترامپ هم اتفاق افتاده بولتون گفت: «اگر کاخ سفید فکر می‌کند این روش خوبی برای پاسخ به تجاوزهای اخیر [چین] است به شدت در اشتباه است.»

بولتون درباره جلسه‌ای که قرار است با مقام‌های دولت بایدن داشته باشد هم گفت: «می‌خواهم بدانم پروازهایی که آنها می‌گویند در دولت ترامپ اتفاق افتاده رصد شده‌اند یا نشده‌اند. اگر رصد شده‌اند، چه ارزیابی‌ای از آنها وجود داشته؟ چه کسی آن ارزیابی را انجام داده و در سلسله مراتب فرماندهی، این اطلاعات و ارزیابی‌ها تا کجا به مقامات گزارش شده است؟»

جان کربی در پاسخ به اظهارات جان بولتون گفت: «همه چیزهایی که ما می‌گوییم حقیقت دارند. این کار چین، یک برنامه عامدانه است که با حمایت‌های مالی برای گردآوری اطلاعات از سایر کشورها از جمله از ما انجام می‌شود.»

وی اضافه کرد: «علت اینکه ما این موضوع را می‌دانیم به خاطر کارهایی است که از زمان حضور در قدرت برای فهم این برنامه انجام داده‌ایم.»

رسانه‌های آمریکا روز ۱۵ بهمن‌ماه گزارش دادند که ارتش این کشور یک فروند بالن چین را سرنگون کرده است. آمریکا ادعا کرده این بالن تجسسی و مشغول گردآوری اطلاعات بوده در حالی که چین این ادعا را رد کرده و گفته که این بالن برای تحقیقات آب و هوایی بوده و به صورت تصادفی وارد حریم هوایی آمریکا شده است. 

از آن روز به بعد مقام‌های آمریکایی مدعی رصد و سرنگونی اشیای پرنده جدیدی بر فراز آمریکا شده‌اند. در همین راستا پنتاگون یکشنبه گذشته اعلام کرد جنگنده‌های ارتش آمریکا یک شیء هشت ضلعی را بر فراز دریاچه هورون در میشیگان ساقط کردند که جدیدترین مورد از زمانی بود که یک بالن چینی نیروهای امنیتی آمریکای شمالی را در حالت آماده‌باش قرار داد. 

این چهارمین شیء پرنده بود که در کمی بیش از یک هفته توسط موشک‌های آمریکایی بر فرار آمریکای شمالی سرنگون شد. چین گفته درباره سه شیء پرنده‌ای که اخیراً توسط ایالات متحده سرنگون شد، اطلاعی ندارد. 

یک سخنگوی وزارت خارچه چین روز دوشنبه در نشست خبری ضمن رد ادعاهای اخیر واشنگتن درباره ارسال بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن طی یک سال اخیر بیش از ۱۰ بالن جاسوسی به چین فرستاده است.

اظهاراتی که واکنش جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید را در پی داشت و آن را «نادرست» خواند. 

کربی که در مصاحبه با شبکه آمریکایی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال مجری درباره این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «نادرست است. (آمریکا) در حال انجام این کار نیست، این موضوع قطعا نادرست است».