سفر وزیر خارجه ارمنستان به ترکیه پس از دهه‌ها خصومت

پس از دهه‌ها خصومت بین ارمنستان و ترکیه، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان برای گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود به این کشور سفر کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» از زمانی که ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به استقلال دست یافت، این دو کشور همسایه هرگز روابط دیپلماتیک رسمی برقرار نکردند.

«واهان هونانیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان گفت میرزویان چهارشنبه برای گفت‌وگو با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه وارد آنکارا شد.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به ترکیه پس از دهه‌ها خصومت

این دومین سفر میرزویان به ترکیه از مارس ۲۰۲۲ است. وی پیش‌تر با چاووش‌اوغلو در حاشیه مجمع دیپلماتیک در «آنتالیا» گفت‌وگو کرد. روز شنبه نیز یک گذرگاه مرزی بین ارمنستان و ترکیه برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته افتتاح شد تا کمک‌های بشردوستانه پس از زلزله مهیبی که در این منطقه رخ داد، اجازه عبور پیدا کند.

هونانیان گفت: «میرزویان همچنین با امدادگران ارمنستانی که در حال انجام عملیات جستجو و نجات در شهر زلزله‌زده آدیامان هستند، دیدار خواهد کرد.»

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شده؛ جنایاتی که ارمنستان اصرار دارد نسل‌کشی است. ترکیه به شدت برچسب نسل‌کشی را رد می‌کند.

در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

این در حالی است که مرز زمینی بین دو کشور از سال ۱۹۹۳ بسته باقی مانده و کامیون‌ها مجبور به عبور از گرجستان یا ایران هستند.