طولانی شدن جنگ و ناتوانی ناتو در تامین مهمات اوکراین

 ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو معتقد است که استفاده ارتش اوکراین از مهمات بیش از توان تولید کارخانه‌های اروپایی و شمال آمریکاست.

یکی از کشورهای ناتو عنوان می‌کند که کشورهای متحدی که به اوکراین سلاح می‌رسانند هنوز ذخایر دارند، اما سازندگان اکنون باید درک کنند که سفارش‌ها و قراردادهای مهم و بلندمدت خواهند داشت و می‌توانند نرخ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهند.

به اعتقاد دبیرکل ناتو، این مساله از آن جهت اهمیت دارد که «در حقیقت حمله بهاری ارتش روسیه آغاز شده است». وی اعلام کرد: آنچه روسیه امروز در حال انجام آن است، اعزام هزاران هزار سرباز بیشتر به جبهه‌ها و پذیرفتن تلفات احتمالی بسیار سنگین برای اعمال فشار بیشتر بر اوکراین است.

استولتنبرگ افزود: روسیه تلاش می‌کند فقدان کیفیت نظامی را با افزایش کمیت جبران کند. این امر برای من اهمیت زمانبندی را خاطر نشان می‌کند. تجهیز اوکراین به سلاح های بیشتر ضروری است. هر چه سریع‌تر بتوانیم سلاح، مهمات، قطعات یدکی، سوخت را به جبهه اوکراین برسانیم، جان‌های بیشتری را نجات می‌دهیم.

دبیرکل ناتو در عین حال تاکید کرده است که از تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز و مذاکره در مورد این درگیری حمایت می‌کند.

استفاده بسیار زیاد از مهمات در جنگ اوکراین

کشورهای عضو ناتو سربازان اوکراینی بیشتری را آموزش خواهند داد تا عادتی را که از دوران اتحاد جماهیر شوروی در استفاده بیش از حد مهمات در ارتش اوکراین وجود دارد از بین ببرند. آمار قابل اعتماد در مورد میزان مهمات استفاده شده در دسترس نیست، اما میزان مصرف در هر دو طرف در یک درگیری طولانی بسیار بالا است؛ جنگی که گاهی در سنگرها با نبردهای بی وقفه توپخانه‌ای در جریان است.

طولانی شدن جنگ و ناتوانی ناتو در تامین مهمات اوکراین

به گفته یک منبع نظامی فرانسوی، روس‌ها در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) روزانه ۵۰ هزار خمپاره شلیک کرده‌اند و این تعداد در جبهه اوکراین به ۶ هزار قبضه می‌رسد. اما میزان استفاده ارتش اوکراین از مهمات در ضد حمله‌های اواخر اوت (شهریور) افزایش یافت.

تارنمای رادیو فرانسه نوشت: ارتش اوکراین برای مقاومت در برابر حملاتی که در هفته‌های آتی انتظار آن می‌رود، به مهمات بیشتری نیاز دارد. اما در حقیقت کی‌یف همیشه سلاح بیشتری را مطالبه می‌کند. اوکراین به تازگی وعده‌هایی را برای تامین تانک‌های سنگین از منابع غربی دریافت کرده است اما همچنان امیدوار است بتواند تجهیزات دفاع زمین به هوا و هواپیماهای جنگی بیشتری تحویل بگیرد که غربی‌ها تمایلی به این خواسته نشان نمی‌دهند.