کنگره آمریکا درصدد تروریستی خواندن «واگنر» روسیه

در شرایطی که پیشروی‌های اخیر گروه نظامی واگنر وابسته به روسیه در جنگ اوکراین خبرساز ساز شده است، یک گروه از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی برای « تروریستی » خواندن این گروه به تکاپو افتاده‌اند.

یک گروه فرا حزبی از سناتورهای آمریکایی به رهبری «بن کاردین» سناتور ارشد دموکرات و «راجر ویکر» همتای جمهوری‌خواه او اعلام کردند که برای تروریستی شناختن گروه واگنر روسیه تلاش خواهند کرد.

به گزارش رویترز، در صورت موفقیت این گروه فراحزبی از سناتورهای آمریکایی، وزارت خارجه آمریکا باید واگنر را به فهرست موسوم به «سازمان‌های تروریستی خارجی» اضافه کند.

طرح پیشنهادی آنها در این باره، «قانون پاسخگو کردن مزدوران روسیه» نام دارد که در ابتدا در هفته‌های پایانی کنگره قبلی آمریکا پیشنهاد آن مطرح شد اما این پیشنهاد برای تصویب به کنگره قبلی ارائه نشده بود.

بن کاردین و راجر ویکر به عنوان طراحان اصلی این طرح، ریاست مشترک «کمیسیون هلسینکی» آمریکا را برعهده دارند؛ کمیسیونی با هدف ادعایی آن «ترویج حقوق بشر» اعلام شده است.

تدارک قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا برای تروریستی خواندن گروه واگنر در شرایطی انجام می‌شود که این گروه نظامی وابسته به روسیه نقش مهمی در پیروزی‌های اخیر در اوکراین داشته‌ است.

کنگره آمریکا درصدد تروریستی خواندن «واگنر» روسیه

آمریکا ماه گذشته گروه واگنر را در فهرست «گروه‌های جنایتکار» طبقه بندی کرده است. «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید گفته بود، «معرفی گروه واگنر به عنوان سازمان جنایتکار بین‌المللی به ما این امکان را می‌دهد تا این گروه و کسانی که با آن همکاری می‌کنند را مجازات کنیم».

همزمان با شدت گرفتن فشارهای آمریکا علیه روسیه و همچنین گروه واگنر، اخبار میدانی جنگ اوکراین نشان می‌دهد که این گروه همچنان در حال پیشروی برای تسلط بر شهر راهبردی «باخموت» است