پای برادر بایدن هم به توافق‌ها با عربستان کشیده شد

 روزنامه دیلی میل متن شهادت نامه جیم بایدن ، برادر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را علنا منتشر کرد؛ متنی که در آن جیم بایدن ادعا کرده است: در سال ۲۰۱۲ به دلیل ارتباط خانوادگی‌ام با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در پروژه شرکت ساخت‌وساز "هیل اینترنشنال" با ریاض وارد معامله و مذاکره شدم. البته طی این روند، نام بایدن هیچ گونه آسیبی ندید.

یکی از نمایندگان جیم بایدن قاطعانه این متن شهادت‌نامه را رد کرد و با این حال به نیویورک پست گفت: «آقای بایدن هرگز به جای کنگره یا هر نهاد دیگری با دولت سعودی مذاکره نکرده است. تمام این داستان تلاشی برای تخریب جیم بایدن است.»

طبق این شهادت‌نامه که در ماه مه ۲۰۲۱ مطرح شده، جیم بایدن اذعان کرده که به دلیل نام خانوادگی‌اش، استخدام شده تا بر سر یک قرارداد ۱۴۰ میلیون دلاری میان آمریکا و عربستان سعودی درخصوص یک پروژه و کارخانه نمک‌زدایی که در دهه ۱۹۸۰ احداث شده بود، مذاکره کند. جیم بایدن در ادامه شهادتش اظهار کرده: «تا جایی که خاطرم است، در چنین جلسه‌ای شرکت کرده بودم اما دلیلش صرفا موقعیتم و رابطه‌ای که با برادرم داشتم، بود.»

پای برادر بایدن هم به توافق‌ها با عربستان کشیده شد

یکی از شرکای این پروژه با اشاره به نقش جیم بایدن گفته است: آمریکا به این دلیل جیم بایدن را به مذاکرات سال ۲۰۱۲ ریاض فرستاده زیرا دولت عربستان سعودی جرئت نمی‌کرد دست رد به سینه برادر معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا بزند؛ شخصی که نقش مهمی در این مذاکرات داشت.

جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هم با استناد بر این شهادت‌نامه گفت: «این شواهد نشان می‌دهد که خانواده بایدن از نام جو بایدن برای پیشبرد منافع خود در سراسر جهان استفاده کرده است.» وی همچنین این معاملات را "تهدید امنیت ملی" خواند.