شرط عضویت اوکراین در ناتو

 این اظهار نظر ینس استولتنبرگ ، دبیرکل ناتو در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ درحالی انجام شد که اوکراین پیشتر مدعی شده بود "عضو دوفاکتو" این ائتلاف نظامی است.

استولتنبرگ تصریح کرد: موضع ناتو درخصوص عضویت اوکراین غیرقابل تغییر است. ما سال ۲۰۰۸ توافق کرده بودیم که اوکراین عضوی از این ائتلاف خواهد شد و همچنان بر این موضوع پایبند هستیم. البته در حال حاضر مسئله مهم اینجاست که اوکراین به عنوان "کشوری با تمامیت ارضی کامل و مستقل" باید عضو ناتو شود، زیرا بدون این شرط، هیچ راهی برای گفت‌وگوهای آتی پیرامون عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: این مذاکرات زمانی انجام خواهد شد که درگیری کنونی میان روسیه – اوکراین مرتفع شود. ناتو مدتهاست بر این اصل خود تاکید می‌کند که تمامی اعضای احتمالی ناتو پیش از پیوستن به این ائتلاف باید به صورت مسالمت‌آمیز مناقشات قومی، ارضی و بین‌المللی را حل‌وفصل کنند.

نیروها و سربازان اوکراین در حال حاضر در چندین کشور عضو ناتو آموزش می‌بینند و اعضای این بلوک نظامی تسلیحات و کمک‌هایی را به این کشور ارسال می‌کنند. اوایل ماه جاری میلادی، استولتنبرگ در جمع خبرنگاران عنوان داشت، کشورهای ناتو تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد دلار کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین ارسال کرده‌اند و همچنین خاطرنشان کرد که این حمایت‌ها ادامه‌دار خواهد بود حتی اگر "خطر ایجاد تنش" وجود داشته باشد.

شرط عضویت اوکراین در ناتو

درحالیکه هنوز عضویت اوکراین در ناتو برای این کشور دور از دسترس می‌باشد اما ماه گذشته میلادی وزیر دفاع اوکراین مدعی شد که کشورش "عضو دوفاکتو" این ائتلاف نظامی است و "در آینده‌ای نزدیک رسما عضو ناتو خواهد شد."