اسپانیا تانک‌های لئوپارد بیشتری به اوکراین می‌دهد

اسپانیا تحویل تعداد بیشتری از تانک‌های آلمانی لئوپارد۲ به اوکراین را بررسی می‌کند.

این خبر را «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کرد و در این ارتباط گفت: «دولت اسپانیا قصد دارد در مورد امکان افزایش تعداد تانک‌های جنگی  لئوپارد ۲ به اوکراین از ۶ به ۱۰ فروند بررسی‌های لازم را انجام دهد.»

سانچز در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در کیف گفت: «در هفته‌ها و ماه‌های آینده، ما قصد داریم ببینیم که آیا می‌توانیم تعداد تانک‌ها را به ۱۰ تانک افزایش دهیم، یعنی از ۶ به ۱۰ و آشکارا به سربازان اوکراینی کمک کنیم تا نحوه استفاده از این تانک‌های لئوپارد را بیاموزند.»

اسپانیا تانک‌های  لئوپارد بیشتری به اوکراین می‌دهد

روز چهارشنبه، «مارگاریتا روبلز»، وزیر دفاع اسپانیا گفته بود که مادرید شش تانک لئوپارد ۲ را به اوکراین منتقل خواهد کرد و در صورت لزوم می‌تواند تعداد بیشتری از تانک‌ها را ارسال کند.

کشورهای غربی، از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی، پس از اینکه روسیه جنگ را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز کرد، حمایت نظامی خود را از اوکراین افزایش دادند. در دسامبر سال گذشته یعنی کمتر از یک سه ماه پیش، کیف اعلام کرده بود که امیدوار است در سال ۲۰۲۳ تانک‌های جنگی موردنیاز خود را از کشورهای غربی دریافت کند.

گفتنی است که اروپا و آمریکا به بهانه جنگ در اوکراین، سیل تسلیحات نظامی خود را راهی این کشور کرده‌اند.

اوکراین طی چند هفته گذشته بارها از آلمان هم خواسته بود تا مجوز واگذاری تانک‌های لئوپارد ۲ خود را به دیگر کشورها بدهد، اما آلمان با نگرانی از این کار هرگونه واگذاری تانک‌های لئوپارد را منوط به اقدام مشابه از سوی آمریکا عنوان کرده بود و از آمریکا خواسته بود تا برای واگذاری تانک، ابتدا واشنگتن پیش قدم شود. در نهایت آلمان تحت فشار آمریکا مجبور به پذیرش این کار شد.