سه سلاحی که مسیر جنگ اوکراین را تغییر داد

زمانی که یک سال پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، بسیاری از ناظران پیش بینی می‌کردند که کرملین به سرعت به آنچه که مدنظرش است، خواهد رسید.

اما آن پیش بینی ها در نهایت محقق نشد و دلیل این امر به گفته کارشناسان عوامل مختلفی از جمله روحیه بالا و تاکتیک‌های نظامی برتر طرف اوکراینی و مهمتر از همه تسلیحات غربی بود که روند جنگ را تغییر داد.

به نوشته سی‌ان‌ان، از میان تسلیحات ارسالی غربی به اوکراین سه سلاح کلیدی ساخت آمریکا نقش پررنگی در میدان نبرد میان مسکو و کی‌یف ایفا کرد که نخستین آنها موشک ضدتانک جاولین است.

جاولین نوعی موشک هدایت شونده ضدتانک و ضد نفربر قابل حمل و شلیک ساخت ایالات متحده آمریکاست.

براساس گزارش این شبکه خبری آمریکایی، در همان روزهای آغازین جنگ، هر دو طرف تصورشان بر این بود که ستون‌های زرهی روسیه ظرف چند روز به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین حرکت خواهند کرد. بنابراین اوکراینی‌ها به چیزی نیاز داشتند که بتواند این حمله را خنثی کند و اینجا بود که جاولین به کمک کی‌یف آمد.

به گفته کارشناسان بخشی از کارآیی این موشک های ضدتانک آمریکایی ساخت شرکت لاکیهد مارتین، سهولت استفاده از آن است. برتری دیگر جاولین این است که به محض شلیک، اپراتور می تواند در حالی که موشک راه خود را به سمت هدف پیدا می کند، برای پوشش فرار کند.

به عنوان مثال یک اپراتور جاولین می تواند از ساختمان یا پشت یک درخت شلیک کند و قبل از اینکه روس ها بتوانند پاسخ دهند، ناپدید شود.

سه سلاحی که مسیر جنگ اوکراین را تغییر داد

هیمارس سلاح دیگر ساخت شرکت لاکهید مارتین است که به زعم کارشناسان با قدرت ویرانگرش تاکنون در عقب راندن روسیه نقش مهمی ایفا کرده است.

سامانه موشک توپخانه آمریکایی هیمارس که به گفته ارتش ایالات متحده یک سامانه تسلیحات ضربتی دقیق مناسب تمامی شرایط آب و هوایی است.

به بیان ساده تر، هیمارس یک کامیون پنج تنی است که می تواند ۶ موشک را به طور همزمان پرتاب کند، کلاهک های انفجاری خود را به فراتر از خطوط مقدم میدان نبرد بفرستد و سپس به سرعت تغییر موقعیت دهد تا مانع حمله متقابل شود.

به گفته مارک کانسیان از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، «اگر جاولین به عنوان سلاح نمادین مراحل اولیه جنگ اوکراین شناخته می شد، هیمارس نماد مراحل بعدی است».

نحوه عملکرد هیمارس به این گونه است که مهمات موسوم به سامانه موشک پرتاب چندگانه هدایت شده (GMLRS) با بردی بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر شلیک می شوند.

به گفته ناظران، هیمارس دو اثر کلیدی مهم در جنگ با اوکراین داشت؛ نخست آنکه روس ها را وادار کرد تا انبارهای مهمات خود را عقب تر ببرند و همین امر قدرت آتش توپخانه روسیه را در نزدیکی خطوط مقدم کاهش داد. نقش کلیدی دیگر آن در استفاده از راکت های دوربرد برای اصابت به اهدافی مانند پل ها است که همین امر توانسته تلاش های تدارکاتی روسیه را با اختلال بسیاری مواجه کند.

سلاح آخر مرگبار کلیدی پهپاد بیرقدار تی بی۲ است.

این پهپاد طراحی ترکیه به دلیل استفاده از آن در جنگ اوکراین، در حال حاضر یکی از شناخته شده ترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان است.

از ویژگی های آن می توان به ارزان و ویرانگر بودن و در عین حال توانایی ضبط عملیات تخریب اشاره کرد.

هرچند آرون اشتاین از اعضای ارشد شورای آتلانتیک، سرعت کم و آسیب پذیری در برابر پدافند هوایی را از ضعف های این پهپاد برشمرده است اما در عین حال ارزان بودن آن را مزیتی می داند که تعداد تلفات آن را در میدان نبرد پوشش می دهد.

براساس آخرین گزارش ها آمریکا تاکنون ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده که این میزان بدون احتساب کمک های اروپایی به کی‌یف است. ضمن آنکه واشنگتن به تعدادی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) مجوز داده تا تسلیحات ساخت آمریکا را به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار به اوکراین ارسال کنند.