فحاشی بوریس جانسون به آمریکایی‌ها جنجال آفرید

فحاشی‌ « بوریس جانسون » نخست‌وزیر پیشین انگلیس به آمریکایی‌ها، پس از آن انجام شد که از او خواستند تا از اقدامات ریشی سوناک، نخست‌وزیر فعلی انگلیس و اتحادیه اروپا برای حل مشکلات بریگزیت بر سر پروتکل ایرلند شمالی - که مورد حمایت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده است، حمایت کند.

 

متحدان جانسون این مورد را تکذیب نکرده‌اند که او حین گفت‌وگویی جنجالی با رابرت باکلند، وزیر دادگستری سابق انگلیس صحبت‌های ناشایستی و توهین‌آمیزی در مورد ایالات متحده بر زبان رانده است.

این سخنان خشم هواداران ریشی سوناک را برانگیخت؛ آنها می‌گویند که جانسون با «بغض و کینه» تلاش دارد تا توافق پسا بریگزیت نخست‌وزیر فعلی انگلیس را نابود کند. آنها همچنین می‌گویند که فحاشی به آمریکایی‌ها ممکن است امیدهای جانسون برای درآمدزایی از طریق سخنرانی‌های سودآورش را نقش بر آب سازد.

او نوامبر گذشته برای سخنرانی در یک بانک نیویورک ۲۷۷ هزار پوند دستمزد دریافت کرد و در حال مذاکره برای شرکت در رویدادهای پول‌ساز بیشتر در ایالات متحده است. منابع مطلع می‌گویند که اگر آمریکایی‌های میهن‌پرست او را «ضدآمریکایی» بدانند، این ممکن است به او آسیب برساند.

همچنین منتقدان بر این باورند که زبان غیردیپلماتیک بوریس جانسون روابط انگلیس-آمریکا را به خطر می‌اندازد.

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا با انتقاد از لحن و رفتار بوریس جانسون در قبال آمریکایی‌ها، آن را «گستاخانه و شرم‌آور» توصیف کرده و گفت: او با این کارش که توهین به نزدیک‌ترین متحد ماست، زندگی را برای نخست‌وزیر فعلی سخت می‌کند.

فحاشی بوریس جانسون به آمریکایی‌ها جنجال آفرید

بوریس جانسون در گذشته هم بارها رفتارهای خارج از چارچوب داشته و در سال ۲۰۱۸ هم طی اقدام مشابهی، از همین ادبیات توهین‌آمیزش برای تحقیر کسب و کارها حین بریگزیت استفاده کرد.

تازه‌ترین جنجال، پس از آن به وجود آمد که آقای باکلند در مجلس عوان انگلیس از جانسون خواست تا از راهکار ریشی سوناک برای حل و فصل پروتکل ایرلند شمالی که تا حدی به بهبود روابط با کاخ سفید کمک می‌کند، حمایت کند.