سفر ضد ایرانی وزیر خارجه صهیونیست‌ها به آلمان

الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قرار است برای گفت‌وگو درباره ایران روز سه‌شنبه به آلمان سفر کند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با گزارش این خبر نوشت این سفر بخشی از کمپین اسرائیل برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

الی کوهن گفت: «این سفر راهبردی در چارچوب تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.»

آلمانی یکی از ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که قرار است روز ۶ مارس در وین برای بحث درباره ایران تشکیل جلسه دهد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی قرار است طی روزهای آتی به ایران سفر کند. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

جروزالم‌پست نوشته کوهن قرار بود در هفته جاری میزبان «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس باشد اما این دیدار به تأخیر افتاده و هنوز تاریخ جدیدی برای آن مشخص نشده است. انگلیس هم یکی از اعضای شورای حکام آژانس است.

کوهن در سفرش به آلمان با «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان دیدار خواهد کرد. او قرار است با وزیر خارجه آلمان درباره روش‌های تقویت شراکت میان دو طرف و اقدامات علیه ایران رایزنی کنند.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته انتظار می‌رود یکی از درخواست‌های الی کوهن از همتای آلمانی‌اش درخواست برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تررویستی» باشد.

این در حالی است که وزارت خارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه گفته بود که انجام چنین اقدامی علیه سپاه با موانع حقوقی روبروست.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین گفت: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»

وی اضافه کرد: «با وجود این ما همیشه این را خاطر نشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی روبرو است.»

اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی آلمان یک روز بعد از ان مطرح شد که پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا شد. مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا به شمار می‌روند.

با وجود این، شماری از مقام‌های اروپایی، از جمله مقام‌های وزارت خارجه انگلیس از آن روز به بعد از مصوبه پارلمان اروپا عقب‌نشینی کرده‌اند.