پیشتازی اردوغان در نظرسنجی پیش از انتخابات سراسری

در حالی که حدود سه ماه به برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه برای تعیین نمایندگان پارلمان و رئیس جمهور این کشور باقی مانده، نظرسنجی‌ها از پیشتازی حزب عدالت‌وتوسعه و «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور کنونی این کشور حکایت دارد.

طبق جدیدترین نظرسنجی که توسط مؤسسه «آرِدا» در بازه زمانی بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم فوریه ۲۰۲۳ برگزار شده، حدود نیمی از واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات سراسری، به اردوغان برای ریاست‌جمهوری ترکیه رأی می‌دهند.

روزنامه «ینی شفق» نزدیک به حزب حاکم ترکیه، با انتشار نتایج این نظرسنجی گزارش داد از جامعه آماری ۳ هزار نفری که در این تحقیق شرکت کردند، پرسیده شد که اگر انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه پیش رو برگزار شود، به چه کسی رأی می‌دهید؛ ۴۹.۸ درصد اردوغان را انتخاب کردند.

پیشتازی اردوغان در نظرسنجی پیش از انتخابات سراسری

طبق این افکارسنجی، رتبه دوم در لیست نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری، «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق - اپوزیسیون حزب حاکم ترکیه - با ۲۱.۷ درصد آراء قرار دارد. رتبه سوم به «منصور یاواش» شهردار آنکارا از حزب جمهوری‌خواه خلق با ۹.۶ درصد و رتبه چهارم نیز به «اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول از همین حزب با ۶.۹ درصد آراء اختصاص دارد.

در بین احزاب سیاسی برای کسب کرسی‌های پارلمان ترکیه نیز حزب عدالت و توسعه با ۳۸.۵ درصد آراء در رتبه اول ورود به این نهاد قانون‌گذاری قرار دارد.  حرب جمهوری‌خواه خلق با ۲۲.۸ درصد و حزب کُردی دموکراتیک مردمان نیز با ۱۰.۵ درصد آراء، در رتبه بعدی کسب کرسی‌های پارلمان ترکیه قرار دارند.

امروز همچنین اردوغان در واکنش به گزارش‌های غیررسمی درباره تعویق انتخابات سراسری در ترکیه به‌دلیل زلزله، تصریح کرد: «انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در چهاردهم می برگزار می‌شود». (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که پیشتر تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) تعیین شده بود اما اردوغان حدود یک ماه و نیم قبل گفته بود حزب عدالت‌وتوسعه مایل است این انتخابات زودتر برگزار شود.