طرح اروپا برای افزایش تولید تسلیحات

کمیسیون اروپا برنامه‌های خود را برای افزایش تولید مهمات برای تامین تجهیزات اوکراین در بهار امسال اعلام کرد. این سازمان همچنین قصد دارد ذخایر خود را در انبار‌های اتحادیه اروپا پر کند. چند روز قبل، اتحادیه اروپا همچنین قول داده بود که جت‌های جنگنده را به کی‌یف منتقل کند.

به گزارش نشریه اشپیگل، انتظار می‌رود که اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا ابتکار عمل مربوطه را در روز پنجشنبه، دوم مارس، به عنوان بخشی از طرحی برای کمک نظامی به اوکراین به اعضای اتحادیه اروپا ارائه کند. این سند در اختیار نشریه اشپیگل قرار گرفته و از سه مرحله تشکیل شده است.

اولین مرحله افزایش تولید و عرضه گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری به اوکراین است – اتحادیه اروپا قصد دارد هزینه‌ها را با صندوق صلح اروپا (EPF) پوشش دهد. مؤلفه دوم تأمین انباشت پرتابه‌های ۱۵۵ میلی متری خودِ اتحادیه اروپا را با همکاری آژانس دفاع اروپا EDA فراهم می‌کند. مولفه سوم نیز شکل‌گیری بلندمدت ظرفیت‌های تولید مهمات اروپا را که بسته به وضعیت امنیتی فعلی در منطقه تنظیم می‌شود، اصلاح می‌کند.

به گفته اشپیگل، گام اول افزایش فوری تحویل مهمات به ویژه گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری به اوکراین را فراهم می‌کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به زودی بسته حمایتی اضافی به ارزش یک میلیارد یورو برای تحویل مهمات پیشنهاد خواهد کرد.

گام دوم خرید مشترک مهمات ۱۵۵ میلی متری توسط آژانس دفاعی اروپا را به منظور پر کردن شکاف موجود در ذخایر کشور‌های اتحادیه اروپا و تضمین عرضه به اوکراین در درازمدت فراهم می‌کند.

طرح اروپا برای افزایش تولید تسلیحات

گام سوم برای تضمین افزایش بلندمدت ظرفیت تولید مهمات اروپا به منظور در نظر گرفتن تغییر وضعیت امنیتی در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود این طرح ۷ سال طول بکشد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین آمریکا و کشورهای اروپایی به ارسال سیل تسلیحات به این کشور روی آورده‌اند. این در حالی است که مسکو می‌گوید چنین رویکردی تنها به طولانی شدن جنگ و بسته شدن راه صلح می انجامد.