چرا اسرائیل خبرنگاران را با شلیک مستقیم گلوله می‌کشد؟

«سیف الدین موعد» مدیر شبکه فلسطین الیوم می‌گوید رژیم اسرائیل تلاش می‌کند تا روایتی غیر واقعی از مساله فلسطین به مردم جهان ارائه دهد و زمانی که خبرنگاران حقایق را بیان می‌کنند بازداشت یا با گلوله جنگی کشته می‌شوند.

«سیف الدین موعد» مدیر شبکه «فلسطین الیوم» درباره شرایط خبرنگاران و رسانه‌های فعال در فلسطین به خبرنگار ایرنا می‌گوید که فعالان رسانه ای و حتی ساختمان رسانه‌ها در فلسطین مکرر مورد حمله اشغالگران صهیونیست قرار می گیرد. از جمله شبکه «فلسطین الیوم» بارها مورد حمله صهیونیستها قرار گرفته است. نظامیان ارتش رژیم اسرائیل به دفاتر ما در کرانه باختری یورش بردند و مدیر دفتر، خبرنگار و تعدادی از کارکنان را بازداشت کردند و تجهیزات را مصادره و مانع از ادامه کار دفتر در کرانه باختری شدند.

شلیک مستقیم گلوله جنگی به خبرنگاران

امروز شبکه فلسطین الیوم کار خود را به شکلی نامحسوس انجام می‌دهد، زیرا محدودیت رسانه‌ای وجود دارد و نیروهای اشغالگر اسرائیل چندین بار به سمت خبرنگاران و عکاسان ما در زمان های مختلف تیراندازی کردند.

وقتی حادثه و تنشی صورت می‌گیرد و گزارشگر یا فیلمبرداری برای پوشش خبری می‌رود، مستقیماً مورد هدف گلوله قرار می‌گیرند، همانطور که اخیراً در مورد شهید «شیرین ابوعاقله» اتفاق افتاد در حالیکه تیم فلسطین الیوم او را همراهی می‌کرد و تیم همراه او هم مورد حمله قرار گرفت.

نیروهای اشغالگر اسرائیل از نقش رسانه ها در افشای جنایات این رژیم و تغییر روایت یا تبلیغاتی که اشغالگران نسبت به مردم فلسطین انجام می دهند، هراس دارند. رژیم اشغالگر اسرائیل در تلاش است مطالبی را منتشر کند که با واقعیت و حقیقت حقوق فلسطینی ها متفاوت است، بنابراین سعی دارد صدای رسانه ها را خاموش کند.

حملات شدیدی علیه فلسطینی‌ها صورت گرفته تا تصویر آنها را مخدوش و حقایق را تحریف کنند. سعی کرده‌اند روایتی متفاوت از روایت واقعی ارائه دهند که این امور توسط کابینه صهیونیستی و برخی حکام عربی که در پی عادی سازی روابط با صهیونسیتها هستند، هدایت می‌شود. آن ها اقدام به تحریف واقعیت های فلسطین می‌کنند و اینگونه القا می‌کنند که گویی فلسطینی‌ها وطن خود را نمی‌خواهد، آن را فروخته و سعی در فرار از مسئولیت خود در قبال آرمان فلسطین دارند.

چرا اسرائیل خبرنگاران را با شلیک مستقیم گلوله می‌کشد؟

ما روی این روایت در رسانه‌های فلسطینی کار می‌کنیم و تصور می‌کنم این مسائل بر عهده همه ملت‌های عرب و همه محور مقاومت برای مقابله با این اطلاعات نادرست و این جعل‌ و تزویر حقایق است که بر آرمان فلسطین و مردم فلسطین تأثیر می‌گذارد.

در گذشته تلاش‌هایی از سوی غربی‌ها و برخی رژیم‌های عربی در ازای رابطه با رژیم‌صهیونیستی - برای عادی سازی روابط کشورهای عربی و نادیده گرفتن مساله فلسطین- صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که ملت فلسطین از خاستگاه عربی و اسلامی خود جدا بماند اما به عقیده من، این موضع رسمی دولت های عربی، از موضع مردم کشورهای آنها متفاوت است.

همانطور که در نبرد «سیف القدس» در سال ۲۰۲۱ دیدیم، حجم گسترده حمایت‌های مردم کشورهای عربی که صهیونیستها در تلاش برای عادی سازی روابط با آنها را داشتند، همه را شگفت‌زده کرد.

معتقدم که این تلاش‌ها برای دلسرد کردن مردم کشورهای عربی و سعی برای دور کردن آنها از آرمان فلسطین با شکست مواجه شده است. آنچه توسط صهیونیست‌ها و برخی دولت های عربی در رسانه‌ها و از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند با شکست مواجه شده است. اینها تصاویری هستند که برخی از رژیم‌های عربی با تحریف فلسطینی‌ها، انکار مقاومت یا درنظر نگرفتن آرمان فلسطین، سعی در به بیان روایتی هستند که اینگونه القا می‌کند که گویی نگاه و خواست ملت های عرب است.

جمهوری اسلامی ایران پروژه بسیار مهمی را بر عهده گرفته و از طیف وسیعی از سازمان‌های رسانه‌ای حامی مقاومت حمایت می‌کند، معتقدم اگر حمایت جمهوری اسلامی نبود، رسانه‌های مقاومت فلسطین در ایفای نقش خود با مشکل روبرو می‌شدند.