دیدار دبیرکل سازمان شانگهای با امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و هیأت همراه، عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای حضور و نقش آفرینی فعالانه در سازمان شانگهای را مورد اشاره قرار داد و از تلاش‌ها و اقدامات دبیرکل و  دبیرخانه سازمان برای تسهیل فرآیند عضویت جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد. 

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: باور داریم که سازمان در ترتیبات امنیتی و اقتصادی بین‌المللی جدید می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و توسعه همکاری‌های اقتصادی به امنیت پایدار کمک خواهد کرد. 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های فنی، صنعتی، فناوری، گردشگری، فرهنگی و …و در اختیار دارد که می‌تواند در راستای تحقق اهداف سازمان آن‌ها را ارائه کند. 

ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این دیدار گفت: نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای در مواجهه با روند عضویت کاملاً مشخص بود و تردیدی وجود ندارد که حضور ایران به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان می‌تواند گام مهمی در تحقق اهداف سازمان و توسعه روابط ایران با کشورهای عضو باشد. 

وی افزود: امیدواریم با آخرین گام عضویت نهایی ایران در اجلاس آینده شورای سران کشورهای عضو سازمان در اجلاس هند بتوانیم بیش از پیش شاهد نقش آفرینی ایران در سازمان و توسعه فعالیت‌ها و روابط فیمابین خصوصاً در موضوعات اقتصادی، فنی، صنعتی، مواصلاتی و انرژی باشیم. 

وی افزود: مطمئن هستیم که تجربه ایران در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی می‌تواند برای اعضای سازمان بسیار مفید باشد.