بولتون: آمریکا باید سلاح‌های اتمی خود را تقویت کند

«جان بولتون »، مشاور امنیت ملی دولت تحت رهبری «دونالد ترامپ »، رئیس جمهور سابق آمریکا در مقاله‌ای روز دوشنبه خواستار آن شد که آمریکا با تصدیق یک نظم هسته‌ای نوظهور «سه قطبی» در جهان، به جای پیگیری انعقاد توافقات با روسیه یا چین بر سر کنترل تسلیحات، زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود را تقویت کند.

بولتون که به داشتن دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه افراطی شهرت دارد در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» منتشر کرد ادعا کرد: «با توجه به قدرت رو به رشد روابط حسنه روسیه-چین و تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌های موشک‌های بالستیک در حال توسعه چین،توافقات تسلیحاتی به سبک جنگ سرد بین آمریکا و روسیه نه فقط توصیه نمی‌شوند بلکه خطرناک هستند.»

به ادعای بولتون، معلق شدن مشارکت روسیه در معاهده «استارت جدید» توسط «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، یک فرمان بیدارباش برای آمریکاست تا بفهمد نمی‌تواند از طریق توافقات تسلیحاتی، رقبای هسته‌ای خود را مهار کند.

او همچنین گفت، این معاهده تنها به تسلیحات هسته‌ای استراتژیک و نه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی رسیدگی کرده و در عین حال فن‌آوری‌های جدید نظیر موشک‌های مافوق صوت را شامل نمی‌شود

بولتون که در دولت «جورج بوش پسر» رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان سفیر این کشور در سازمان ملل کار کرده، در ادامه این مقاله مدعی شد، چین که از امضای توافقات مشابه خودداری کرده، احتمالا به دنبال افزایش دادن تسلیحات هسته‌ای خود به حدی است که دیگر به شکل معناداری با مذاکرات قابل مهار نباشد.

بولتون نوشت، حتی اگر آمریکا در یک تقابل هسته‌ای با روسیه پیروز شود، ممکن است پس از آن وارد یک رویارویی هسته‌ای با چین شود. همچنین در یک سناریوی جایگزین نیز، آمریکا ممکن است درگیر رویارویی هسته‌ای با ائتلاف چین و روسیه شود.

بولتون که زمانی از سوی ترامپ «آقای خشن» لقب گرفت، همچنین درخواست کرد آمریکا «با فوریت ملزومات خود در حوزه کلاهک‌ها و سامانه‌های پرتابگر را بازتنظیم کند» و تسلیحات هسته‌ای خود را با هدف بازدارندگی و دفاع از خود تقویت کند.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در ادامه درخواست های جنگ‌طلبانه خود گفت: «این ارجح است که تسلیحات کافی در دسترس داشته و آنها را محدود کنیم تا این که تعداد کافی از آنها نداشته و به روسیه و چین اجازه دهیم دست بالاتر را داشته باشند.»

بولتون: آمریکا باید سلاح‌های اتمی خود را تقویت کند

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، ماه گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی سراسری خود گفت، کشورش مشارکت در معاهده «استارت جدید» با آمریکا را معلق می‌کند. پوتین خاطر نشان کرد، بازگشت روسیه به مذاکرات بر سر کنترل تسلیحات مستلزم شفافیت در خصوص نحوه به حساب آوردن مجموع پتانسیل حمله هسته‌ای ائتلاف ناتو است.

رئیس جمهور روسیه بیان داشت، اعضای ائتلاف ناتو جوری رفتار می‌کنند انگار هیچ ارتباطی بین مساله معاهده استارت جدید و جنگ اوکراین و همچنین دیگر اقدامات خصمانه علیه مسکو وجود ندارد.

بولتون که بعد از اخراجش از دولت ترامپ به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شد، ماه گذشته میلادی اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود تا اجازه ندهد دونالد ترامپ بار دیگر وارد کاخ سفید شود.