به گزارش افکارنیوز، العالم به نقل از پایگاه خبری عکسالسیر سوریه، این منبع آگاه افزوده است سوریه این سیستم پدافند هوایی را در سال ۲۰۱۰ از ایران خریداری و در برخی از مناطق نصب کرد. بر اساس این گزارش سیستم ضدهوایی ۲۳م مزبور توان شلیک پنج هزار گلوله در دقیقه را دارد و به دلیل برخی سامانههای خاص آن، دارای دقت فراوانی است به گونهای که احتمال خطا در آن نمیرود.

به نوشته کارشناس مسایل نظامی که این اطلاعات را در اختیار پایگاه خبری عکس السیر قرار داده‌اند، پرواز جنگنده ترک در ارتفاع کمتر از ۱۰۰متر و سرعت بالای ۸۰۰ کیلومتر برای آن بوده که در دید رادارهای سوریه قرار نگیرد، اما این توپ موفق شد تا جنگنده ترک را به صورت کامل هدف قرار داده و حتی به وی فرصت مانور و فرار از این حادثه را هم ندهد.

به نظر می‌رسد که منظور این کارشناس نظامی سوریه‌ای از این سیستم ضدهوایی، توپ‌های ۲۳م مجهز به سامانه‌های اپتیکی است که بدون خدمه بوده و توانایی بالایی در هدف قرار دادن اهداف خود دارند.

در مورد مشخصات دیگر این سامانه آمده است: استفاده از الکتروموتور و یا سرورموتورها برای ایجاد حرکت در توپ و حذف خدمه، استفاده از دوربین برای هدفگیری و سامانه کنترل از راه دور توپ، یکی از این بهینه سازی‌ها است. کنترل از راه دور، مشکلات ناشی از بی دقتی یا خستگی خدمه در هدفگیری را بر طرف کرده و امکان تغییر سریع در انتخاب هدف را فراهم می‌کند.

گفتنی است وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران چند نوع بهینه‌سازی بر روی توپ ۲۳م انجام داده و علاوه بر نوع دو لول آن در دو نوع شش و هشت لول نیز اقدام به تولید آن کرده است که مشخص نیست کدام یک از این توپ‌ها در هدف قرار دادن جنگنده ترک حضور داشته‌اند.

کارشناسان بر این باورند که ارتش سوریه علاوه بر سامانه‌های دفاعی ساخت روسیه، از سامانه های ضد هوایی ساخت ایران نیز به صورت گسترده بهره می‌برد که یکی از دلایل آن، قیمت ارزان تمام شده و همچنین خدمات پشتیبانی به همراه کیفیت مناسب آن‌ها است.

جهاد المقدسی سخنگونی وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرده بود که فانتوم ترک در آسمان سوریه و با توپ ۲۳م که برد آن بیش از ۲۵۰۰ متر نیست هدف قرار گرفته و این مساله را هنگام تحویل لاشه هواپیما به ترکها مستند سازی کردهاند. اما دولت ترکیه که میخواهد این مساله را پیراهن عثمان کند، شکایت به ناتو برده و خواستار دخالت این سازمان برای پاسخ به سوریه شده است.