هراس پامپئو از برجاماندن تسلیحات آمریکایی در افغانستان

 مایک پامپئو وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ در مصاحبه با «فاکس بیزنس» جاماندن تسلیحات آمریکایی در افغانستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «این واقعیت که آن تجهیزات نظامی اکنون در دست دشمنان ما یعنی طالبان است که قصد حمله به آمریکا را دارد، بسیار بد است».

وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید به جای ماندن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان «وحشتناک» است.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پنتاگون به کنگره این کشور گزارش داد که تجهیزات نظامی این کشور به ارزش حدود هفت میلیارد دلار در خاک افغانستان به جای مانده است.

گفته می‌شود نگرانی برخی از مقام‌های آمریکا از تجهیزات به جامانده در افغانستان، به دلایلی همچون دستیابی کشورهایی مانند روسیه و چین به این تجهیزات است که رقیب آمریکا به حساب می‌آیند. قبلاً نیز چندین نهاد بین‌المللی گفته بودند که ممکن است طالبان برای تعمیر تجهیزات تخریب شده به جای مانده از روسیه و چین کمک بخواهد.

بر اساس گزارش پنتاگون، وزارت دفاع امریکا از سال 2005 تا آگوست 2021 مجموعاً 18.6 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به نیروهای مسلح افغانستان کمک کرده بود و تجهیزات باقی مانده در افغانستان شامل مهمات هوایی، وسایل نظامی، اسلحه، دستگاه‌های مخابره و دیگر تجهیزات است.

هراس پامپئو از برجاماندن تسلیحات آمریکایی در افغانستان

پیشتر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در مورد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان در دولت جو بایدن جلسه تشکیل داد و در مورد تجهیزات نظامی که در افغانستان جامانده تبادل نظر کردند.

مایک پامپئو می‌گوید جو بایدن کاری کرد که ایالات متحده قبلاً هرگز انجام نداده بود؛ گذاشتن تجهیزات نظامی در دست طالبان که تهدید ایجاد کرده است.